A HR kiemelkedő szereplője az elektromos átállás folyamatának.
Az ESG és az elektrifikáció nem csupán egy alkalmi kezdeményezés, hanem egy komplex és hosszú távú stratégiai megközelítés, amely a modern vállalati működés szerves részét képezi. Pataki Gábor, a Skyguard üzletfejlesztési szakértője, a közelmúltban megrendezett AzÜzlet januári Cafeteria és HR konferenciáján hangsúlyozta, hogy a HR-nek kulcsszerepe van ennek a szemléletmódnak a bevezetésében és támogatásában.
A HR-nek kiemelkedő szerepe van a vállalatok zöld átállásában, hiszen ő az, aki növeli a munkavállalók környezettudatosságát, innovatív képzéseket szervez, és beépíti a fenntarthatóságot a vállalati kultúrába. Az elektrifikáció, mint például a céges flotta elektromos járművekre való átállítása, kulcsfontosságú lépés, amely közvetlenül hozzájárul a szén-dioxid-kibocsátás drasztikus, akár 75%-os csökkentéséhez, ezáltal jelentős előnyöket biztosít az ESG-jelentésekben. Az elektromos autók bevezetése azonban nem csupán technikai jellegű feladat, hanem mélyreható hatással bír a belső kommunikációra és a csapatok elköteleződésére is, erősítve ezzel a vállalat fenntarthatósági céljait – hangsúlyozza a szakértő.
A számok nem hazudnak: egy 19 kWh/100 km fogyasztású elektromos járművel 20 000 km/éves használat mellett mellett 664 000 Ft/év megtakarítás érhető el, ha azt összehasonlítjuk egy 8 l/100 km-es dízel autó költségeivel. Fontos kiemelni azt is, hogy 3,1 tonna szén-dioxid kibocsátás csökkenést érhető el járművenként, ha a fent megadott paraméterekkel futó járművet cserélünk elektromosra.
Pataki Gábor hangsúlyozta, hogy a vállalat számára a legnagyobb kihívás a töltési infrastruktúra kiépítése. Ezt a folyamatot telematikai eszközök segítségével előre meg lehet tervezni, lehetővé téve a járműcserék előtt a várható pénzügyi előnyök pontos kalkulációját. Különösen fontos, hogy a kollégák számára biztosítsuk a lehetőséget, hogy otthon tölthessék járműveiket, hiszen senkitől sem elvárható, hogy szabadidejében foglalkozzon a céges autók töltésével. Ráadásul az otthoni töltés költségei jelentős mértékben alacsonyabbak lehetnek; a járulékokkal együtt számolt összköltség mindössze 119 Ft/kWh. Ha ezt benzines fogyasztásra visszafejtjük, a 19 kWh/100 km átlagfogyasztás és a 630 Ft/liter üzemanyagár figyelembevételével csupán 3,6 literes fogyasztásnak felel meg, ami világosan mutatja az otthoni töltés előnyeit.
A dolgozók oktatása is elengedhetetlen, mert nem elég csak odaadni az elektromos autót, meg is kell tanítani a munkatársakat arra, hogyan tervezzék a töltéseket vagy használják az elektromos járműveket. A digitális kulcsrendszereket (Corporate Car Sharing, vagyis a vállalati autómegosztó) modell bevezetése például csökkenti a flottaméretet, és gyakorlati tapasztalatot szerezhetnek egy dolgozók, amennyiben a kulcsos autók elektromos járművekből állnak.
Az elektrifikáció és az elektromos átállás a vállalatok, különösen a nagyobb cégek esetében, egyre sürgetőbbé válik, mivel az ESG-jelentés már sok esetben kötelező, vagy a közeljövőben azzá fog válni. Fontos hangsúlyozni, hogy az ESG jelentés nem csupán adatok összessége, hanem egy átfogó képet ad arról, hogyan építi be egy vállalat a fenntarthatóságot a napi működésébe. Például egy sikeresen megvalósított cégautós elektrifikációs projekt 20-30 jármű esetén évi 60-90 tonna CO₂-kibocsátás-csökkenést eredményezhet, ami drámaian javítja a vállalat környezeti teljesítményét. Ezen túlmenően a fenntarthatóság iránti elköteleződés nemcsak a márka hírnevét erősíti, hanem az elektromos autók bevezetése hosszú távon vonzóbbá teszi a céget a fiatal, környezettudatos szakemberek számára is.
"Amikor egy vállalat az elektromos átállás mellett dönt, első lépésként érdemes alaposan analizálni a meglévő szokásokat. Egy praktikus elektrifikációs kalkulátor alkalmazása nagy segítséget nyújthat a flotta használati mintáinak, a költségeknek és a károsanyag-kibocsátás alakulásának pontos megértésében. Fontos megjegyezni, hogy nem az autók azonnali cseréjével érdemes kezdeni, hanem a megalapozott, adatalapú döntéshozatallal, amelyet egy átlátható belső kommunikáció követ. Ez segít világosan kifejteni a változás miértjeit és a várható előnyöket. Ha a munkatársak már a projekt kezdetén aktívan részt vesznek a folyamatban, az átállás sokkal simábban zajlik, erősítve az elköteleződést, és gyorsabban hoz eredményeket - legyen szó akár költségcsökkentésről, fenntarthatósági célok eléréséről, vagy a vállalat ESG-megítélésének javításáról" - hangsúlyozta Pataki Gábor.