Ahol a férfiak és nők határai elmosódnak, és a bizonyosságok és kétségek egybefonódnak.
A férfidivat napjainkra igazi, többmilliós dolláros iparággá nőtte ki magát. Míg korábban senkit sem érdekelt, ki tervezte a világsztárok vörös szőnyegen viselt öltönyét, ma már az is kulcsfontosságú, melyik svájci mesterséges műhely készítette az órát, amit viselnek. Az alsóneműtől kezdve a kapucnis pulóverekig minden egyes darab világhírű márkáktól származik, különösen a fiatal, angyalarcú férfiakon, amíg a csúcson ragyognak.
Közhely, hogy a férfiak öltöztetik a nőket, és ez nem csupán a méregdrága ruhák számlájának átvállalásából fakad. A férfiak évszázadok óta formálóik a női divatnak, gondoljunk csak a legendás divattervezőkre, mint Christian Dior vagy Yves Saint Laurent. Ennek gyökerei mélyen nyúlnak vissza a történelembe, ahol a szabók, akik egykor a divat mesterei voltak, kizárólag férfiak lehettek. Ezt a jelenséget jól illusztrálja a "The Paradise" (magyarul: Hölgyek öröme) című angol sorozat, amelyben a női szereplők világának felfedezése és a divatipar fejlődése kéz a kézben jár. Az eleinte férfiak dominálta szabóműhelyekbe a fiatal lányokat nem engedték be, csupán később kaptak szerepet, legfeljebb takarítói feladatokban, vagy az ipari forradalom idején az anyagok kezelésében segédkeztek.
A XXI. században a férfiak öltözködését továbbra is jellemzően férfi divattervezők irányítják, mint például Hugo Boss vagy a nemrégiben elhunyt Giorgio Armani esetében. Érdekes módon azonban a női tervezők által létrehozott férfifodrászati kreációk meglehetősen ritkák. (Fontos megjegyezni, hogy a tervezés és a megvalósítás két különböző dolog.) Az egyenjogúság ezen a téren még várat magára. Más aspektusokban viszont a nemek közötti határok egyre inkább elmosódnak, és a hagyományos szerepek egyre inkább összeérnek.
A férfi világsztárok karrierjének egyik fontos lépcsőfoka újabban, amikor felkéri őket valamelyik világhírű divatház, hogy reklámozza öltönyeiket és kiegészítőiket. Vagy éppen óráikat, lásd Brad Pittet, George Clooney-t vagy Leonardo DiCaprio-t. Dollármilliókról van szó. A streaming korszak erre még rátett egy lapáttal. Az Elite című spanyol filmsorozat egyik fiatal sztárja, Manu Rios rá az egyik példa, a másik az ígéretesebb színészi képességű Nicholas Galitzine, aki parfümöket is sikeresen reklámoz.
Akár tetszik nekik az adott öltözet, akár nem, azt kötelező viselni, hiszen a szerződés ezt szigorúan előírja. Az apróbetűs részek különösen lényegesek: hogy mikor, melyik gálán, csak Cannes-ban, a Saturday Night Live műsorában, vagy esetleg az Oscar-átadón... A napszemüvegek, ingek és nadrágok nem véletlenül tűnnek fel a szerencsés fiatalemberen éppen abban az időpontban. Soha nem engedhetik meg maguknak, hogy ugyanazt a ruhát kétszer viseljék, akárcsak a kolléganők.
Haider Ackermann már hosszú évek óta Timothée Chalamet stílusához igazítja kreációit, ami az együttműködésük egy különleges és magasabb szintjét jelenti. Azonban néha előfordulhat, hogy valamilyen okból "külön utakon járnak" - ezt a szakértők azonnal észreveszik.
A divat világában nem csupán a klasszikus stílusok dominálnak, hanem megjelennek olyan férfiénekesek és színészek is, akik a luxust és a fényűzést ünneplik. Ezek a divatbolondok, akiknek személyiségét a nyíltan megnyilvánuló narcizmus jellemzi, saját testüket igazi műalkotásként kezelik, és határtalan módon kényeztetik, mintha az a művészi imázsuk szerves része lenne. Gardróbjukban kézzel horgolt mellények, merészen kihívó pólók, melyek zipzárral nyithatók, csípőre csúsztatott övek és ragyogó flitteres felsők sorakoznak, mindezek mellett egyedi, számukra készült nadrágok is megtalálhatók. Gondoljunk csak Harry Styles-ra vagy Omar Rydbergre, az utóbbi pedig már saját kozmetikai márkáját is létrehozta!
Gyakran előfordul, hogy a divattervező vagy a művész neve nem is kerül említésre, noha egyes darabjaik szinte iparművészeti csodaként vonulnak be a köztudatba. Érdekes, hogy amikor a hírességek megpróbálnak "civil" módon elrejtőzni a rajongók elől - ami jellemzően nem sok sikerrel jár -, akkor edzőcipőt, farmert, kapucnis pulcsit, baseball sapkát, maszkot és napszemüveget választanak. Persze, ezek a ruhadarabok is mind prémium márkákhoz tartoznak.
Az, hogy ujjatlan vagy rövid ujjas a póló, sem mindegy, lásd a nemrég Magyarországon is fellépett, elképesztően népszerű énekest, Shawn Mendest. Fontos, hogy látszódjon az izmos bicepsz, amiért oly sokat edzett, vagy éppen a rátetovált pillangó.
A Beatles és a Rolling Stones esetében a stílus nem mindig volt középpontban; kezdetben nekik is öltönyt kellett hordaniuk, amelynek tervezője gyakran ismeretlen maradt, mert senkit sem érdekelt. Azonban a későbbi hippikorszak és az indiai inspiráció már valódi attrakcióvá vált, ahol a megjelenés hangsúlyos szerepet játszott. Delon, Belmondo vagy Sean Connery esetében senki sem tudta, hogy ki tervezte az öltönyeiket, és ez senkit sem izgatott; eleganciájuk vitathatatlan volt, de nem váltak élő reklámtáblákká. Persze, abban az időben a tévécsatornák száma töredéke volt a maihoz képest, és a közösségi média még csak álom volt.
A sztárság magasabb lépcsőfoka, amikor hírességek gyermekei vonulnak végig a kifutón, mint ahogy az történt többször a Beckham családban. Vagy Vanessa Paradis és Johnny Depp esetében, akik lánya, Lily Rose Depp is többször végigtipegett valamelyik fantáziakölteményben.
Jaden Smith újabb lépést tett a kreatív világban: nemrégiben ő lett a Christian Louboutin első kreatív igazgatója. Ezt a pozíciót kifejezetten neki alakították ki a luxusmárkánál, amiről több divatmagazin és online felület is beszámolt. Will Smith és Jada Pinkett Smith fia hamarosan Párizsba költözik, hogy új feladatainak eleget tegyen, ami még a szakmát is meglepte.
A 27 éves fiatalember feladata lesz a kampányok, élmények és események kidolgozása. Emellett a cipők, bőráruk és kiegészítők kreatív oldaláért is felelni fog. Louboutin azt mondta, Smith volt az egyetlen jelölt a posztra, Jaden pedig rögtön hozzátette, ez élete egyik legnagyobb megtiszteltetése. Kérdés, hogy önmagában egy sztár gyermekének neve mennyit ér, mint reklámeszköz, és kulcsa-e a sikernek? Hiszen itt már nemcsak viselni kell egy márkás öltözéket, hanem szakmai munkát végezni.
A mai férfidivat radikálisan új irányvonalat képvisel a ruházat tervezésében és gyártásában. Míg az ötvenes és hatvanas években a fiatal férfiaknak elvárt volt, hogy öltönyben jelenjenek meg a vizsgákon, ünnepségeken és szinte bármilyen hivatalos eseményen, addig az utóbbi öt évtized során ez a trend alapjaiban változott meg. Manapság, különösen a hírességek körében, egyre inkább teret nyer az egyéni stílus kifejezése. Ha az illető nem áll szerződéses kapcsolatban egy konkrét márkával, bátran választhatja meg, hogy mit visel, a klasszikus öltöny helyett akár a legszabadabb és legkreatívabb ruhadarabokat is.
A fiatal magyar férfiak legtöbbje - még a multiknál, a startup-oknál is - lazán öltözik. Olykor túl lazán is. Nagy részük nem fordít gondot - ha teheti, akkor sem - a jól öltözöttségre, az eleganciára. Elvégre jó az úgy is, nem befolyásolja a cégnél a megítélését, az előmenetelét, és a család hölgytagjai sem szólnak miatta. Más a helyzet a diplomatáknál, ahol az öltöny munkaruha, no meg a vezérigazgatóknál, ahol az elegancia kötelező.
Bár az instylemen.hu megjegyzi, hogy "a stílusos férfiaknak mindig megvan a magabiztos kisugárzása, ami nem csupán a jelenben érvényes, hanem visszanyúlik évtizedekre és jövőbeli generációkra is", a divattörténelem során számos kollekció formálta alapjaiban a férfiak öltözködési szokásait. Ezek a változások nem csupán a megjelenést érintették, hanem segítettek lebontani a régi előítéleteket, új eszközöket adva a férfiak kezébe, hogy hitelesebben fejezhessék ki egyéniségüket. Például Giorgio Armani a hetvenes években megalkotta a lazább, kényelmesebb zakókat, míg Yohji Yamamoto a kilencvenes évek végén a bő szabású ruhákat hozta el a férfi divat világába. Helmut Lang pedig a fekete és fehér színpalettájának dominanciájával új irányokat nyitott meg, átalakítva ezzel a férfi öltözködés esztétikáját.
A hazai férfiruha-kínálat viszonyát nehéz pontosan meghatározni. Az a megszokott farmer-edzőcipő-póló-dzseki kombináció úgy tűnik, hogy bármilyen évszakban és alkalomra verhetetlen választásnak számít nálunk. Eközben a nőktől szinte mindenhol elvárják a stílusos és divatos megjelenést, ami a férfiak öltözködését illetően kicsit eltérő normákat eredményez.




