A híres magyar utazási iroda csődbe jutott, ám ez még korántsem jelenti a háború végét.

"Megölték az Unitravelt" - ezzel a drámai mondattal zárta közleményét a fizetésképtelenséget bejelentő, közel 40 éve működő magyar utazási iroda. A cég bukása jól mutatja, milyen árat fizethet egy hagyományos szereplő a hazai turisztikai piacon kialakult, példátlan árversenyben, amelyet új, külföldi hátterű cégek - élükön a lengyel tulajdonú ITAKA-val - diktálnak. Az ITAKA dinamikusan változó árképzéssel, rendkívül alacsony last minute ajánlatokkal és jelentős tőkével lépett be a piacra, hogy pozíciókat szerezzen, akár veszteségek árán is. A piaci szereplők szerint tovább folytatódhat az öldöklő verseny, amit a kisebb cégek nehezen bírnak majd.
"Vége az Unitravelnek." Ezzel a drámai kijelentéssel zárta le a július 10-én fizetésképtelenséget bejelentő utazási iroda azt a hivatalos közleményét, amelyben közölte, hogy a jövőben már nem képes teljesíteni a korábban vállalt utakat. Budapest Főváros Kormányhivatala az UNITRAVEL Kft.-t törölte az utazási vállalkozók nyilvántartásából, továbbá egy évre eltiltotta az irodát az utazásszervezői tevékenységtől.
Közben a Colonnade Biztosító, amely az Unitravel biztosítását nyújtja, nem csupán kártérítési lehetőségeket kínált a nehéz helyzetbe került utasoknak, hanem együttműködésben az IBUSZ-szal lehetőséget teremtett arra is, hogy azok, akik már kifizették az útjukat, és nem anyagi kompenzációt keresnek, a korábban lefoglalt utazásukat lebonyolíthassák.
A hazai utazási piacon jelentős árverseny bontakozott ki, amelyet elsősorban a külföldi hátterű cégek irányítanak. Jelenleg olyan kedvező árak mellett lehet nyaralni a dél-európai tengerpartokon, amelyekre évek, sőt évtizedek óta nem volt példa.
Az Unitravel bejelentette, hogy szeretnék részletesen kifejteni, miért és hogyan vált lehetetlenné a folytatásuk a közel 40 éve működő hagyományos magyar utazási vállalkozás számára. A legfőbb ok a turisztikai piacon tapasztalható drámai változásokban rejlik: újonnan érkező, tőkeerős külföldi cégek tűntek fel Magyarországon, akik rendkívül alacsony árakkal és agresszív marketingstratégiákkal igyekeznek dominálni a piacon. Ez a helyzet a hagyományos magyar vállalkozások, így a mi számunkra is, szinte lehetetlen kihívásokat teremtett a fennmaradás terén – emelték ki a közleményükben.
Az UNITRAVEL legfrissebb közleményében nem említette meg név szerint, de utalt a magyarországi ITAKA-ra, amely lengyel háttérrel a háta mögött mindössze három év alatt jelentős árversenyt indított el a piacon.
Úgy tűnik, hogy jelentős veszteségeket is felvállalva hajlandóak küzdeni a minél nagyobb piaci részesedésért.
Ránézve a cég oldalára, tényleg meseszerűnek tűnik, hogy van olyan görögországi útja az ITAKA-nak, amelynél nagyobb a feltüntetett megtakarítás, mint amennyibe valójában kerül az út. Repülős úttal, ellátás nélkül kínálnak 2 csillagos szállodában, 8 napos utat, 165 ezer forintért. Még a last minute és ultra last minute árazásban is kiemelkedő ajánlat. Ahogy egy piaci szereplő fogalmazott a megkeresésünkre:
ennyiért még a Balatonra se nagyon lehet eljutni.
Az ITAKA véleménye szerint a vád, miszerint "önköltségi ár alatt" értékesítik az utakat, túlzottan leegyszerűsíti a turisztikai ipar komplex működését. Kijelentették, hogy számukra is fontos a profitabilitás elérése.
"Bizonyos helyzetekben, például a last minute kedvezmények esetén, valóban előfordulhat, hogy az árak az önköltség alá esnek. Miért? Mert amikor repülőgépet bérlünk, vagy szállodai szobákra szerződünk, ezek a költségek akkor is fixek, ha végül nem tudjuk eladni az utat. Egy last minute értékesítés - még ha alacsony áron is történik - csökkenti a veszteségünket az adott ülőhelyen" - közölte a Portfolio megkeresésére Vytautas Kaikaris az ITAKA Hungary ügyvezetője. Ez bevett gyakorlat az egész iparágban, különösen túlkínálat idején, tette hozzá.
Több szolgáltató is megjelenik a piacon, akik önköltségi áron aluli last minute ajánlatokat kínálnak, hogy feltöltsék a járataikat, hasonlóan hozzánk. Ilyen helyzetekben azonban az utazók lesznek a valódi győztesek.
- emelte ki Vytautas Kaikaris.
A lényegi kihívás nem csupán abban rejlik, hogy ki tud nagyobb kedvezményeket kínálni, hanem sokkal inkább a piacon tapasztalható túlkínálatban. Az árverseny okozta csökkenés elkerülésének egyedüli hatékony módja a tudatosabb kapacitástervezés - hangsúlyozta az ITAKA Hungary ügyvezetője.
A cég pénzügyi helyzetére vonatkozóan Vytautas Kaikaris kiemelte, hogy az ITAKA teljes mértékben stabil és fizetőképes. "Az indulásunk során természetesen tapasztaltunk némi veszteséget, ami egy új piacon való megjelenéskor teljesen normális jelenség. Ezen veszteségeinket azonban teljes egészében a részvényeseink által biztosított tőke fedezte" - fogalmazott Kaikaris, részletezve ezzel a vállalat jelenlegi helyzetét.
Megjegyezték, hogy idén 1 milliárd forint törzstőke emelést kellett végrehajtaniuk, ami elegendő a tőkehelyzetük rendezésére. "Más szóval megvan rá a pénzünk - még ha sajnos nem is korlátlan mértékben -, hogy finanszírozzuk a tevékenységeinket. Bárki, aki azt sugallja, hogy nekünk fizetésképtelenséget kellene jelentenünk, az nem csupán valótlanságot állít, hanem a saját pénzügyi és jogi tudatlanságáról tesz tanúbizonyságot" - érvelt a Vytautas Kaikaris.
A lengyel háttérrel rendelkező vállalat vezetője az árversenyt úgy indokolta, hogy jelentős versenyt teremtettek a kínálat és a minőség terén. Példaként említette Zanzibár bevezetését az utazási lehetőségek sorába. Vytautas Kaikaris véleménye szerint...
a versenytársak is nekilendültek, és ma már számos izgalmas desztinációt kínálnak, amelyek korábban nem voltak széles körben elérhetők, néha ezért más cégek is túlkínálatot generálnak.
Termes Nóra, az IBUSZ Utazási Irodák Kft. hálózati és marketing igazgatója a Portfolio érdeklődésére kifejtette, hogy a cég már télen észlelte, hogy az idei évben valószínűleg csökkenés várható az utazási kedvben.
A várakozások nemcsak megfogalmazódtak, hanem valóra is váltak: az elmúlt évek trendjeihez képest sokkal többen várják meg az utolsó pillanatot a foglalásaikkal. Ugyanakkor a kisebb irodák számára újabb nehézséget jelentett a Magyarországon nemrégiben megjelent versenytársak árazási stratégiája, amely szinte lehetetlenné teszi a versenyzést - emelte ki Termes Nóra.
A charterpiac dinamikája jelentős átalakuláson ment keresztül az újonnan megjelenő vállalatok hatására, amelyek gyakran a beszerzési ár alatti árazással próbálnak teret nyerni. Ezek a cégek agresszív stratégiát alkalmaznak, hogy gyorsan piaci részesedést szerezzenek, azonban kérdéses, hogy ez a megközelítés Magyarországon is sikeres lesz, hiszen a különböző országokban működő modellek nem feltétlenül adaptálhatóak a hazai viszonyokhoz.
- közölte Termes Nóra.
A COVID-19 járvány utáni időszakban, amikor az emberek végre kiszabadultak a bezártságból, a turisták vágyai és konkrét céljaik határozták meg az utazásaikat, sokszor már előre eldöntve, hogy melyik szállodában szeretnének megszállni. Most azonban úgy tűnik, hogy a pénzügyi keretek váltak a legfontosabb szemponttá az utazások tervezésében.
Jelenleg az utazni vágyóktól származó információk szerint fejenként átlagosan 250-350 ezer forint áll rendelkezésre egy heti külföldi nyaralásra. Ezekért az összegekért közeli indulás esetén apartmanokban vagy 3-4 csillagos szállodákban félpanziós ellátást kínálunk, charter repülőjáratokkal. Érdemes megjegyezni, hogy 1-2 héttel az utazás előtt előfordulhat, hogy last minute akciók keretében akár 150-200 ezer forint körüli ajánlatokat is találhatunk, de ezek jellemzően csak ellátás nélküli apartmanszállást foglalnak magukban a repülőjegy mellett – hívta fel a figyelmet Termes Nóra.
Szerinte a magyar piacon az utóbbi években megjelent vállalkozások nem rendelkeznek kellő ismerettel a helyi vásárlói magatartásról, és jelentős kapacitással léptek be a charterszezonba. Hangsúlyozta:
A nyár elején felkeltették az érdeklődést azzal, hogy 20 évvel ezelőtti árakon kínáltak last minute utakat a nyár végére. Azonban érdemes megjegyezni, hogy semmi sem vált olcsóbbá, így a csomagajánlatok költségei sem csökkentek.
Az UniTravelnek és más, hasonló, kisebb méretű utazási irodának éppen az jelenti a gondot, hogy árversenybe kényszerültek. Holott az UniTravel például összesen heti 250 helyet kötött le az egész szezonra, amit nagy kihívás eladni, de áron alul semmiképp nem éri meg. A csődjük miatt nagyjából néhány száz, maximum 1000 utast érhet kár - összegzett Termes Nóra.
Az Unitravel, a Colonnade Biztosítóval és az IBUSZ-szal együttműködésben, bejelentette a pórul járt utasok kártalanítási lehetőségeit. Az érintett utasok két alternatíva közül választhatnak: dönthetnek úgy, hogy kárigényüket a biztosítóhoz terjesztik elő, vagy az IBUSZ Utazási Irodák Kft. segítségével az eredetileg lefoglalt útjukra utazhatnak el. Az esetek többségében ez az opció elérhető, de ha nem, akkor a befizetett összeg értékében új utazást választhatnak az IBUSZ szakértői segítségével. Fontos, hogy az Unitravel ügyfelei csak akkor élhetnek e lehetőséggel, ha az eredeti utazás időpontja 2025. szeptember 30. előtt lett meghatározva.
Az utóbbi évek során az all inclusive szolgáltatások váltak a legkeresettebbé, különösen Törökország exkluzív szállodáiban. Mostanra azonban egyre több utazó kezd visszatérni a klasszikus görög szállásokhoz és apartmanokhoz. Számukra a legfontosabb szempont, hogy közvetlenül a tengerpart mellett pihenhessenek, ahol a napfény, a homok és a tenger közelsége valóságos élménnyé varázsolja a nyaralásukat.
Az UniTravel nemrégiben bekövetkezett csődje rámutatott arra, hogy a szervezett utazások továbbra is a legmegbízhatóbb választásnak számítanak. Az UniTravel volt ügyfelei számára jó hír, hogy a befizetett összegeiket visszakapják.
- reagált a hazai utazási helyzetre Jozef Zakar, az Invia.hu Kft. ügyvezetője. Véleménye szerint a külföldi utazások lebonyolítása rendkívül összetett feladat, mivel számos tényezőt kell mérlegelni, amelyek hatással vannak az árképzésre.
Jozef Zakar véleménye szerint az utazási szolgáltatások költsége csupán egyetlen tényező a sok közül, míg a devizaárfolyamok egy másik fontos dimenziót képviselnek. A szervezők a termelési költségek optimalizálása érdekében különféle stratégiákat alkalmaznak, amelyek között megtalálható a szállodai és repülőjegy-kapacitások tömeges beszerzése, valamint a devizaárfolyam-ingadozások ellen nyújtó pénzügyi megoldások igénybevétele.
Az Invia.hu Kft. ügyvezetője, Jozef Zakar, izgalmas statisztikákat osztott meg az első félév eredményeivel kapcsolatban. Az adatok alapján a külföldi utazások száma 15-20%-kal emelkedett az előző évhez képest. "A felfokozott érdeklődés nem csupán a népszerű helyekre irányul, hanem egyre inkább az egzotikus, ugyanakkor megfizethető úti célok is vonzzák az utazókat, mint például Omán és Zanzibár" – emelte ki Zakar. Különösen figyelemre méltó, hogy az idei évben Kenya is hozzáférhetővé válik charter járattal a téli hónapokban, ami új lehetőségeket kínál az utazni vágyók számára.
Molnár Judit, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének elnöke megkeresésünkre úgy reagált, hogy a COVID utáni időszakot egy rendkívül erős felpattanás jellemezte, mindenki utazni akart. Azonban ebben a szezonban a felvevőpiac valós igényeit meghaladja az utazási irodák kínálata, amelyet a közelmúltban megjelent új piaci szereplők kínálata is indukált.
Jelenleg a piacon túlkínálat uralkodik, különösen a charteres tengerparti nyaralások terén. Ez a jelenség minden utazásszervezőt arra ösztönöz, hogy csökkentse árait és vonzó akciókat indítson, ami végül egy intenzív árversenyhez vezetett.
- mondta Molnár Judit.
A beszerzési ár alatti értékesítés nem feltétlenül illegális, amennyiben nem dömpingszerű, de júniusban augusztusi last minute utakat hirdetni mindenképpen szokatlan jelenség – nyilatkozta Molnár Judit. A Magyar Utazási Irodák Szövetségének elnöke úgy véli, hogy...
az elmúlt évek erőteljes szezonjai után most jön el a magyar utazási piacon a kijózanodás időszaka és elengedhetetlen, hogy racionális, megalapozott döntések alapján történjék a kapacitások lekötése.
Az ITAKA egy igen erős háttérrel rendelkező vállalat, ami nem meglepő, hiszen 2023-ban még a 1 milliárd forintos veszteséget is sikeresen átvészelte. Az előző év teljesítményéről viszont még nincsenek pontos információink. A jövőjük szempontjából kulcsfontosságú, hogy a lengyel tulajdonos milyen árazási stratégiát alkalmaz, illetve mennyi ideig bírják a nagyobb piaci szereplők az alacsony árak fenntartását.
Iparági szereplők szerint a nagy cégekkel nem lesz gond, de a kisebb vállalatok megérezhetik ezt.
Az utazási irodák vezetői természetesen érthetőnek találják, hogy az utasok az olcsóbb lehetőségeket keresik. Ugyanakkor hangsúlyozzák, mennyire lényeges, hogy a fogyasztók alaposan tájékozódjanak, mielőtt döntenek. Amennyiben egy iroda jelentősen alacsonyabb árakat kínál más utazási irodákhoz képest, érdemes részletesen megvizsgálni, mit is foglal magában a részvételi díj. Emellett fontos mérlegelni, hogy megéri-e a kompromisszumokat, illetve kockázatokat vállalni egy ilyen kedvező árú utazásért. Az alapos utánajárás segíthet elkerülni a későbbi csalódásokat.
Nyilvánvalónak látszik, hogy az Unitravel lett a chartereztetős nyaralások árversenyének áldozata. A cég nem rendelkezett elegendő tőkével ahhoz, hogy hosszabb időn keresztül áron alul kínálja szolgáltatásait, különösen egy olyan időszakban, amikor a kereslet már eleve visszafogottabb az előző évekhez képest.
Nem hiszem, hogy csődhullámra kellene számítani, de úgy tűnik, hogy az idei év nyereségessége alacsonyabb lesz a vártnál.
- fogalmazott Molnár Judit. Ha az utasok azt látják, hogy 150 ezer forint egy hét Görögország, akkor nehéz helyzetbe kerülhetnek a cégek, ha jövőre árat akarnak emelni, és nyereséget termelni" - összegzett.
Vytautas Kaikaris, az ITAKA Hungary ügyvezetője azt mondja: árainkat dinamikusan módosítjuk az árfolyamok, az üzemanyagárak és egyéb változók függvényében.