Dél-Koreában tragikus légikatasztrófa történt: "A húgom mostantól a mennyországban van" - a sajnálatos baleset következtében már 177 élet veszett el.
A dél-koreai légikatasztrófa áldozatainak családtagjai megszólaltak, megosztva fájdalmukat és emlékeiket.
Megrázó információk láttak napvilágot a dél-koreai légikatasztrófával kapcsolatban. A Jeju Air 7C2216-os járatának tragédiájáról a Nap Híre számolt be, amely Bangkokból, a thaiföldi fővárosból szállított 181 utast. A gép nem sokkal 9 óra után próbálta meg landolni a dél-koreai repülőtéren, amikor a baleset bekövetkezett - tájékoztatott a dél-koreai közlekedési minisztérium.
A légikatasztrófa tragikus eseménye: A Jeju Air légitársaság járata, amely 181 utast szállított Thaiföldről Dél-Koreába, vasárnap érkezéskor súlyosan balesetet szenvedett. A gép egy falnak ütközött, majd lángba borult, és sajnálatos módon a fedélzeten tartózkodó emberek közül csak két fő élte túl a katasztrófát. A hatóságok eddig 177 áldozat halálát erősítették meg, de a becslések szerint a végső áldozatok száma akár 179 is lehet.
A hatóságok egy madárrajjal történt ütközést jelöltek meg a baleset - a valaha volt legsúlyosabb dél-koreai légikatasztrófa - valószínű okaként, amelynek során a tűzoltóság szerint a gép "majdnem teljesen megsemmisült" - írja az AFP.
A légikatasztrófát megörökítő videón a Jeju Air járata drámai módon, hason landol a Muan nemzetközi repülőtéren. A gép a kifutópályáról lecsúszik, miközben a hajtóművek füstöt okádnak, végül egy falnak ütközve lángok csapnak fel körülötte.
"Miután a repülőgép a falnak ütközött, az utasok kirepültek a járműből, így a túlélésre kevés esélyük maradt" - nyilatkozta egy helyi tűzoltósági tisztviselő a családok részére tartott tájékoztatón, a tűzoltóság által kiadott közlemény alapján. "A gép szinte teljesen megsemmisült" - fűzték hozzá.
A légikatasztrófát követően a tűzoltóság tájékoztatása szerint mindössze két embert sikerült megmenteni, akik légiutas-kísérők voltak. Helyi idő szerint vasárnap estig 177 áldozat halálát erősítették meg, és a becslések szerint a végső szám 179-re emelkedhet.
A mentőcsapat tagjai a reflektorok erőteljes fényében, egy impozáns sárga daru segítségével emelték ki a kifutópályán veszteglő Boeing 737-800-as repülőgép kiégett törzsét. Ez a légi jármű Muan városában, Szöultól körülbelül 288 kilométerre délnyugatra található, és az esemény rendkívüli sürgősséget követelt.
A kifutópálya szélén elterülő mezőn, csupán néhány lépésnyire az égett farokmaradványoktól, a repülőgép széttöredezett üléseinek és személyes tárgyainak romjai hevertek, rávilágítva a tragikus baleset szörnyű következményeire.
A reptér termináljában fájdalmas csend uralkodott, ahol könnyeikkel küszködő családtagok gyűltek össze, hogy reménykedve várják a legfrissebb híreket. A falakat borító érkezési és indulási táblákon sorakoztak az áldozatok nevei, születési dátumai és nemzetiségeik, mintha a sorsuk egy különös, fájdalmas történetet mesélne el. Az emberek szívében a szorongás és a remény keveredett, miközben a tragédia árnyéka mindannyiukat sújtotta.
"Egy fiam tartózkodott a gép fedélzetén" - osztotta meg az AFP-vel egy idős úr, aki a reptér várójában ült, és kérte, hogy nevét ne hozzák nyilvánosságra.
"A húgom ma a mennyországba lépett" - nyilatkozta az AFP-nek egy 65 éves asszony, aki csupán a vezetéknevét árulta el: Jo.
A hatóságok tájékoztatása szerint a két thaiföldi állampolgáron kívül az összes utas koreai nemzetiségű volt. A legifjabb az utasok között egy hároméves kisfiú, míg a legidősebb egy 78 éves férfi.
A baleset szinte villámgyorsan zajlott le, amikor a Jeju Air 2216-os számú járata megkísérelte a landolást. Az irányítótorony figyelmeztetése madárraj érkezéséről érkezett, és alig néhány pillanat elteltével a pilóta vészjelzést adott le, kiejtve a "mayday" szót, jelezve ezzel a kritikus helyzetet.
"A madárcsapásra vonatkozó figyelmeztetés említése óta körülbelül három perc telt el, amikor a repülőgép újra nekilátott a leszállásnak a kifutópályán" - nyilatkozta egy tisztviselő.
A videón látszik, ahogy a gép leér a kifutópályáról és nekicsapódik egy falnak, de a tisztviselők elutasították azokat a feltételezéseket, hogy a kifutópálya hossza szerepet játszott volna a balesetben.
Lee Jeong-hyun, a muani tűzoltóság vezetője azt mondta, hogy az ok "feltehetően madárraj" volt a tragédia oka, de hozzátette: a pontos részleteket a teljes vizsgálat után fogják közölni.
A Jeju Air fapados légitársaság bejelentette, hogy "őszinte" bocsánatkérésüket nyújtották át a nyilvánosságnak. A vezető tisztviselők egy szöuli sajtótájékoztatón mély meghajlással fejezték ki sajnálatukat, és elkötelezték magukat amellett, hogy minden tőlük telhetőt megtesznek a hozzátartozók támogatása érdekében.
A Boeing közleményben közölte, hogy kapcsolatban áll a Jeju Airrel, és "készen áll arra, hogy támogassa őket".
Dél-Korea újonnan hivatalba lépett ideiglenes elnöke, Csoj Szangmok, aki pénteken vette át a vezetést, azonnali intézkedésként rendkívüli kabinetülést hívott össze. Ezt követően a Muan közelében történt repülőgép-baleset helyszínére is ellátogatott, hogy tájékozódjon a katasztrófa részleteiről és a mentési munkálatokról.
"Az egész kormány szorosan együttműködik a baleset utóhatásainak kezelésében, minden rendelkezésre álló erőforrást bevetve, miközben mindent megtesz a gyászoló családok támogatásának biztosítása érdekében" - mondta.
Ez a tragikus esemény az első halálos kimenetelű baleset a 2005-ben megalapított Jeju Air, Dél-Korea egyik legnagyobb diszkont légitársaságának történetében.
2007. augusztus 12-én a Jeju Air flottájához tartozó Bombardier Q400-as típusú repülőgép, amely 74 utast szállított, súlyos szélviszonyok miatt letért a kifutópályáról a déli Busan-Gimhae repülőtéren. Szerencsére a baleset nem követelt halálos áldozatokat, azonban több mint egy tucat utas megsérült.
A dél-koreai légiközlekedési ágazat a szakértők szerint jó eredményeket ért el a biztonság terén.
Világszerte számos tragikus légi közlekedési baleset történt, melyek hátterében madárrajokkal való ütközések állnak. Ezek az incidensek jelentős energiaveszteséget okozhatnak a repülőgépek motorjaiban, amennyiben a madarak a légbeömlőkbe kerülnek.
2009-ben a US Airways Airbus A320-as repülőgépe a New York-i Hudson folyóban landolt, miután mindkét hajtóművét madárcsapás érte, és az esetet széles körben "Csoda a Hudsonon" néven emlegetik, mivel a balesetnek nem volt halálos áldozata.