Egy álomvilágban a sokgyerekes családok számára tervezett autó igazi csodákat rejt. Képzelj el egy tágas, színes és vidám belső teret, ahol minden gyereknek saját, kényelmes helye van, tele mesés motívumokkal és játékos mintákkal. Az autó felszereltsége m

Rengeteg lenyűgöző részletet kínál, amelyek igazán élvezetessé teszik a megtekintését, ráadásul a megjelenése is kifejezetten impozáns. Galéria: Ford Tourneo Custom TDCi - 2025.
Egyik legkorábbi tesztautós tapasztalatom főszereplője épp a Tourneo Custom volt, valamikor 2014-ben. Emlékszem, addig egyáltalán nem vezettem kisbuszt, de még kisebb dobozos áruszállítót sem, az első utam mégis pont a pesti belváros kellős közepébe vezetett. Szeretek megoldani új autós feladatokat, ez meg olyan kihívás volt, amitől kicsit szorított a gallérom, de élveztem.
Be is vésődött a kisbuszos életérzés, mert az a modell már simán hozta egy Fiesta zajkomfortját, összeszerelési és anyagminőségét is. Tavaly, 2024-ben érkezett az utód, hozzám viszont most jutott el belőle a dízelmotoros kivitel - Elvishez meg az elektromos -, és még mindig ugyanazt érzem: igazi személyautó. Ez lehetne a tökéletes nagycsaládos autó egy olyan ideális világban, ahol jut rá bruttó 25 millió forint. Addig viszont a transzferbuszok sofőrjei örülhetnek, ha ilyet kell terelgetniük.
Ennek a világnak megvannak a maga határai, hiszen nincs ideálisabb helykihasználási forma, mint a négy fal közé zárt hasáb. Egy dobozból viszont nehéz izgalmasat kihozni, ezért a haszonjármű-tervezés valószínűleg nem a legizgalmasabb pálya. A Custom azonban valahogy mindig meg tudja találni azt a masszív megjelenést, érdekes részleteket, és bármiféle felesleges hívogató dísz nélkül is bátran állíthatom, hogy a műfajában sportos. Láttál már középen csíkos, körbe lökhárítós Sport kivitelűt? Igazán kívánatos, és a legújabb modell is rendelkezésre áll. Aztán ott van a szélesített sárvédős, nagylökhárítós, rali felnis MS-RT, ami pedig teljesen indokolatlanul vonzó.
5050 milliméteres hosszal az alap L1-es kivitel sem kis darab, de 40 centivel toldott változat is elérhető. Szélessége tükrök nélkül bő két méter, magassága 1595-2017 milliméter között változik a karosszéria hosszától függően. A rövidebbik 10,9, a hosszabbik 12,1 méteres körben megfordul, vagyis nagyjából pont egy hagyományos kompakt ötajtós modellével megegyező helyen. Ha így sem megy a parkolás, segít a 360 fokos kamerarendszer, ami gombnyomásra előremenetben is bekapcsolható.
A dupla tükrök kiemelkedő szerepet játszanak a biztonságos közlekedésben, és érdekes módon a piacon elérhető járművek többségében nem találkozhatunk velük. A Stellantis csoport modellek, mint például a Peugeot Traveller, Citroen Spacetourer, Opel Zafira-e és Toyota Proace, valamint a Volkswagen Multivan esetében hagyományosan csak egy-egy tükörlapot találunk. Azonban itt egy különleges előny is megjelenik: a nagyméretű haszonjárművekhez hasonlóan ezek a modellek is rendelkeznek egy plusz, lefelé irányított nagylátószögű tükörrel. Ennek köszönhetően a sofőrök nemcsak a jármű hátulját, hanem a hátsó kerekeket is tökéletesen láthatják, ami jelentősen növeli a manőverezés biztonságát.
Hátulról indulva a felfelé nyíló csomagtér mögött 797 literes raktér tárul fel, ha a hátsó ülések teljesen hátra vannak tolva, és ez csak a rövid verzió, a nyújtottban 923 liter a legkisebb raktér. Igényes szövetkárpit borítja az egész padlót, és minden ülés síneken tologatható tetszőleges állásokba. Szembe is lehet fordítani a második sort a harmadikkal, ami üzleti utaknál és családi kirándulásoknál is hasznos, már ha van a csapatban olyan, aki bírja a hátrafelé utazást. USB-C csatlakozó jut majdnem minden főre, ami elég nagy szó, Isofix viszont nincs minden ülésen.
Ekkora egybefüggő üvegfelületet szerintem még nem láttam autóban, mint most a Tourneo tetején, sanszos, hogy ez valami rekord a kategóriában. Persze nem nyitható és rolója sincs 440 ezer forintért, de még a tűző napon sem tűnt igazán égetőnek alatta ücsörögni. Digitális panelen vezérelhető a hátsó különálló légkondícionáló, amit elöl a kijelzőről is lehet kezelni. Sport és Titanium X csomaggal már alap a két tolóajtó is, amikre alig 70 ezer forintért kérhető buktatható kisablak, legalább ennyi legyen azoknak, akik a beáramló levegőt szeretik érezni.
A nyolcszemélyes kialakításnál az elülső középső hely üresen maradt, ami kicsit pazarlónak tűnik. Gyerekként biztosan örömömre szolgált volna, ha a szülők között sétálgathatok, viszont most inkább hasznos lenne ott valami tároló megoldás vagy egy plusz ülés – bármi, ami növelné a funkcionalitást. Az utastér szélessége lenyűgöző, hiszen a két üléshez két lehajtható könyöktámasz is tartozik, mivel az ablakig már nem tudom kényelmesen támasztani a könyököm. A kialakítás több szempontból is rendkívül praktikus: a műszerfalon található két zárható kesztyűtartó, a rolós fedéllel ellátott pohártartók, valamint a pult tetején elhelyezett tágas polc mind hozzájárulnak a kényelmes és rendezett utazáshoz.
Az ajtókárpitok polcrendszere három szinten helyezkedik el, az alsó rekesz bőségesen elnyeli a kétliteres palackokat és a napi bevásárlás kellékeit, míg a felső szint az apróságok tárolására szolgál. Itt találhatóak a pohártartók és a gyári telefontartó konzolhoz készült előkészítés is. Az anyagok minősége általánosságban rendben van, autós szempontból mindennek megvan a helye, de az összkép nem túlzóan díszített. Két kijelző figyel rám: a 13 colos multimédia rendszer vezeték nélkül támogatja a CarPlayt, azonban sajnos magyar nyelvű kezelőfelület még nem érhető el. A műszeregység éles képe esztétikailag kellemes, a megjelenítés egyszerű és átlátható, talán nem is szükséges ennél több, hiszen már így is nagyobb, mint amire valójában szükség lenne.
A szögletes kormány nem csupán a fényképeken, hanem a valóságban is különös látványt nyújt. Bár nem teljesen új ötlet, hiszen a Capriban már találkozhattunk hasonlóval, még mindig úgy érzem, hogy nem ez a legjobb irány, csupán azért, hogy valami eltérőt kapjunk. Ezzel szemben a kormány mögött elhelyezkedő automata váltó karja, amely az ösztönös használatra lett tervezve, éles kontrasztot képez a szögletes dizájnnal. Egy szórakoztató részlet, hogy a manuális váltás során a kar végének tekergetése olyan, mintha egy lámpát kapcsolnál fel vagy le. Ezen a téren viszont az irányjelzők funkciója átköltözött az ablaktörlőhöz, ami meglehetősen szokatlan élményt nyújt, főleg ha nem Mercedesben nőttél fel.
Olyan csendesen suhan alattam, mintha nem is egy ötször kétszer kétméteres hasábot toltnék magam előtt a levegőben. Ez a kétliteres turbódízel, igazi klasszikus, zúg és húz, mint egy öreg mozdony. A 170 lóerő és közel 400 Nm nyomaték bőven elegendő, hogy még a legnehezebb helyzetekben se kelljen töprengenem az előzésen. Induláskor néha még sok is a teljesítménye, van, hogy csak kapar, és teljesen mindegy, milyen az út burkolata, az összkerékhajtás igazán jól állna neki.
Kicsit mintha nyersen kapcsolna a nyolcfokozatú bolygóműves automata váltó, és a kormányzással sem vagyok teljesen megelégedve, de még magamat is folyamatosan emlékeztetnem kell rá, hogy ez egy haszongépjármű, nem pedig személyautó. Ezzel az új platformmal majdnem 100 kilogrammot faragtak a súlyán az előző változathoz képest, ezért is mozoghat ilyen könnyedén a Toureo Custom, ahogy most teszi.
Futóműve hátul ferde csatolt lengőkaros, ami ebben a kategóriában jóval igényesebb a korábbi merev tengelynél, ezzel is inkább a személyautókhoz közelít. Tekercsrugós és egyelőre nem is kaphat légrugót hátra úgy, mint az előző. Mivel a rugózás ezzel a futóművel alapvetően is komfortosabb, szükségét nem is érzem a légrugózásnak. Biztosan és kényelmesen fut, kisebb felnikkel a magyar úthálózat aknamezejének köszönhető dübbenések is kiküszöbölhetőek.
Bruttó árakat vizsgálva a Tourneo Custom családi autó valódi luxust kínál. Az alapmodell húszmillió forint környékén kezdődik, míg a tesztautó, amely a legerősebb dízelmotorral és automata váltóval van felszerelve, már a 25 milliós határt súrolja, mindezt üvegtetővel és egyéb finomságokkal kiegészítve. Érdekes, hogy az extralistán mindössze hatezer párszáz forintért választható a nagyobb, 70 literes üzemanyagtartály, amivel a 8 liter körüli fogyasztás mellett 800-900 kilométeres hatótáv érhető el egy tankkal. A jármű belsejében fekete vagy világos szürke műbőr kárpitozást találunk. Összességében a Tourneo Custom továbbra is megőrzi személyautós érzetét és prémium minőségét, miközben a legújabb vezetéstámogató rendszerekkel felszerelve modern alternatívát nyújt a piacon.