Fakad a világ, és mi szenvedünk: újabb csapás a magyar pénztárcákra az üzemanyag drágulása miatt.


Hiába nem zárult le a Hormuzi-szoros, és hiába nem sérült meg komolyabban az olajipari infrastruktúra, máris emelkedik az üzemanyag ára. Az üzemanyagot érintő áremelkedés hátterében nem ellátási gondok, hanem geopolitikai kockázatok húzódnak - és ezeknek a magyar pénztárcák is megisszák a levét.

A közel-keleti feszültség ismét begyűrűzött az európai és a magyar üzemanyagárakba. Bár fizikai hiány nem alakult ki a piacon, a befektetők és az importőrök máris reagálnak a kockázatokra. A Brent olaj ára emelkedőben van, ez pedig dominóként tolja felfelé a hazai árakat is - függetlenül attól, hogy honnan és hogyan érkezik az olaj Magyarországra - írja a Világgazdaság.

Az üzemanyag árának emelkedése akkor is bekövetkezhet, ha az ellátás stabil és folyamatos. Ennek több oka is lehet. Először is, a globális piacok változása jelentős hatással van az árakra; például a nyersolaj világpiaci áremelkedése közvetlenül befolyásolja a finomított üzemanyagok árát. Másodszor, a kereslet és kínálat dinamikája is szerepet játszik: ha a kereslet nő, akár szezonális okok miatt is, az árak emelkedhetnek. Továbbá, a politikai és gazdasági tényezők, mint például a geopolitikai feszültségek vagy a kormányzati szabályozások, szintén hatással vannak az árak alakulására. Végül, a helyi adók és díjak is jelentős mértékben hozzájárulhatnak az üzemanyag árához. Így tehát az üzemanyag árának emelkedése nem feltétlenül a közvetlen ellátási problémák következménye, hanem egy összetett gazdasági és piaci folyamat eredménye.

Bár a magyarországi üzemanyag-ellátás jelenleg stabil, a világpiaci árak megugrását a "kockázatok beárazása" okozza. Ez azt jelenti, hogy a befektetők az esetleges jövőbeli ellátási zavarokat már most figyelembe veszik az áraüzek kialakításánál. A közel-keleti konfliktusok - különösen az Izrael és Irán közötti feszültségek - pedig komoly kockázatként jelennek meg a piacon.

A Hormuzi-szoros a világ egyik legfontosabb és legérzékenyebb helyszíne.

A világ olajának közel ötöde a Hormuzi-szoroson keresztül jut el a célállomására. Bár Irán eddig nem zárta le ezt a kulcsfontosságú vízi útvonalat, a lehetőség folyamatosan fenyeget, és ez önmagában is drágító hatású. A globális szereplők, köztük az Egyesült Államok máris reagáltak, jelezve: nem engedik meg a szoros lezárását, mivel az világméretű energiaár-robbanást okozna.

Magyarország sem kerülheti el a hatások következményeit.

Bár országunk jelentős mennyiségű olajat importál Oroszországból vezetéken, az állami különadó következtében a kereskedők nem tudják kihasználni ezt az előnyt. A Brent olaj árának ingadozásai így közvetett módon ugyanúgy befolyásolják a hazai üzemanyagpiacot. Az Adria-vezetékes szállítás ráadásul különösen drága, ami tovább emeli az árakat. Jó hír viszont, hogy a forint árfolyama jelenleg kedvezően alakul, ami enyhíti a költségek növekedését.

Mennyit költünk jelenleg, és milyen trendekre számíthatunk a közeljövőben?

A legújabb előrejelzések alapján szerdán a gázolaj nagykereskedelmi ára bruttó 3 forinttal nőtt, míg a benzin ára változatlan maradt. A hét elején az átlagos árak literenként 589 forintot tettek ki a benzin esetében, míg a gázolaj 587 forintba került. Jelenleg nem tapasztalható drámai áremelkedés, de a helyzet gyorsan romolhat, különösen akkor, ha újabb támadások érik a közel-keleti olajlétesítményeket, vagy ha a Hormuzi-szoros forgalma kerül veszélybe.

Related posts