Szükség van új jogosítványra az elektromos autókhoz? Az akkumulátorok megnövekedett súlya miatt ez a kérdés egyre aktuálisabbá válik.


Az utóbbi időben a közösségi média felületein olyan hírek terjednek, miszerint változik a KRESZ, és a korábban megszerzett vezetői engedélyeket hamarosan felülvizsgálják az elektromos autók megnövekedett tömege miatt. Vajon mi az igazság? Ennek jártunk utána.

A rendelet pontosan meghatározza, hogy a B kategóriás jogosítvánnyal rendelkező sofőrök milyen járműveket vezethetnek. A köztudatban gyakran elterjedt nézet szerint a KRESZ azt mondja ki, hogy ezzel a jogosítvánnyal olyan személyautót lehet vezetni, amelynek össztömege nem haladja meg a 3500 kg-ot, és amely legfeljebb nyolc utast képes szállítani a vezető mellett. Azonban ez a megközelítés nem teljesen pontos, és éppen ez vezethet félreértésekhez. Pető Attila, akit sokan Kreszprofesszorként ismernek, közlekedési szakoktatóként hangsúlyozza, hogy valószínűleg a KRESZ-szel kapcsolatos hírek okozzák ezt a zűrzavart. Továbbá, elterjedt tévhit, hogy a jogszabály közvetlenül foglalkozik a vezetői engedélyek szabályozásával.

Attila kifejti, hogy 2025-re jelentős átalakulások várhatók a KRESZ-ben, ami már régóta esedékes, hiszen az 1975-ben létrehozott szabályozás ideje lejárt. A jövőbeli módosítások érinteni fogják a gyalogosokat, rollereseket, bicikliseket, motorosokat és autósokat, de a közlekedési okmányokkal kapcsolatos szabályok nem változnak. Ennek hátterében egy egyszerű magyarázat áll: a közlekedési okmányokra és a vezetői engedélyekre vonatkozó előírásokat nem a KRESZ, hanem a 326/2011-es kormányrendelet határozza meg.

A legfrissebb információk szerint a kormányrendelet várhatóan nem fog átalakulni a közeljövőben. Ennek egyik oka, hogy négy évvel ezelőtt, 2021 májusában már végrehajtottak rajta egy módosítást.

Ez is érdekelhet: Változás a KRESZ-ben: ezek az új parkolási és behajtási szabályok mozgáskorlátozottként

A már említett kérdés – miszerint az elektromos járművek tömege esetleg nagyobb lehet – nem egy elrugaszkodott gondolat. A jogalkotó is észlelte, hogy az alternatív üzemanyaggal üzemelő autók tömege könnyedén túllépheti a korábbi szabályozásban rögzített 3500 kg-os határt.

"Jelenleg már négy éve érvényben van az a szabályozás, amely lehetővé teszi, hogy B kategóriás jogosítvánnyal rendelkező sofőrök 3500 kg-ot meghaladó, de maximum 4250 kg súlyú elektromos gépjárműveket vezessenek. Ez a szabályozás különösen fontos az elektromos kisfurgonok számára, hiszen számukra jelentős könnyítést jelenthet" - fejtette ki szakértőnk.

Elengedhetetlen megjegyezni, hogy a 4250 kg-nál könnyebb súlyú személygépkocsikat kizárólag belföldi közlekedésre használhatják. Emellett fontos, hogy ez a szabály nem vonatkozik a kezdő vezetőkre; tehát csak azok a sofőrök irányíthatják ezeket a járműveket, akiknek már legalább két éve érvényes vezetői engedélyük van.

Amit még jó tudni, hogy a súlykülönbség csak akkor megengedett, ha az ugyanolyan típusú belső égésű motorral felszerelt jármű és az elektromos változat között a többlettömeg az akkumulátorok miatt van, és a két változat terhelhetősége is ugyanakkora. Tehát a nagyobb tömegű, nem elektromos autókat továbbra sem lehet B kategóriás jogosítvánnyal vezetni."

Related posts