Megkezdődött a tenderkiírás, új vasúti híd fog épülni a Gubacsi hídfő közelében.

Az új hídon legfeljebb 740 méter hosszú és 22,5 tonna legnagyobb tengelynyomású szerelvények haladhatnak, maximum 40 kilométer/órás sebességgel.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) nemrégiben pályázatot hirdetett meg egy vadonatúj vasúti híd megépítésére a csepeli Szabadkikötő területén. Az új híd a jelenlegi, nehezen használható Gubacsi hídtól tizenöt méterre északra fog felépülni, míg a régi pályaszakaszt elbontják - számol be erről az iho.hu.
A Gubacsi híd műszaki állapota az utóbbi évtizedek során annyira megromlott, hogy 2020-ban kénytelenek voltak bevezetni a 5 kilométer/órás sebességkorlátozást. Jelenlegi állapotában a tengelyterhelés nem lépheti túl a 20 tonnát, ami miatt a konténervonatok csak korlátozottan tudják használni az átkelőt. Korábban még a forgalom teljes felfüggesztésének lehetősége is napirendre került.
A probléma megoldása érdekében a magyar kormány 2023-ban döntött úgy, hogy egy új hidat kell építeni. A költségvetési keretet akkor 44 milliárd forintban határozták meg magyar és uniós forrásokból, az európai hálózatfinanszírozási eszközön (CEF) keresztül.
Nemrég jelent meg az uniós közbeszerzési értesítőben a hídépítés tendere, amely szerint a Gubacsi vasúti híd és a csepeli Corvin csomópont közötti vasúti pálya kétvágányúvá alakul, de távlatilag a négyvágányos, villamosított kiépítés lehetőségét is garantálni kell. A közbeszerzés tartalmazza a biztosítóberendezés kiépítését is. A felsővezeték jövőbeli kiépítését előkészítve az oszlopalapokat is létrehozzák.
A tervek alapján az új híd maximális hossza 740 méter lesz, és a legnagyobb tengelynyomású szerelvények, amelyek súlya elérheti a 22,5 tonnát, legfeljebb 40 kilométer/órás sebességgel közlekedhetnek rajta.
Felszerkezetének tervezett hossza 493,6 méter, a fő eleme egy "kosárfüles" ívhíd lesz. Mivel a jelenlegi híd mellé épül az új, az odavezető vasúti síneket is meg kell építeni az új töltésekkel együtt. A projektet 36 hónapon belül kell megvalósítani.
A híd rendkívül jelentős szerepet játszik a magyar árufuvarozás összetett rendszerében, hiszen a kombinált árufuvarozás körülbelül 90%-át három budapesti terminál – a BILK, a Mahart Container Center és a Metrans – kezeli. Különösen a Mahart és a Metrans számára kulcsfontosságú a Gubacsi vasúti híd, amely lehetővé teszi a hatékony összeköttetést. Ezen kívül a hazai autó- és akkumulátorgyárak számos beszállítója is ezen a hídon keresztül juttatja el alkatrészeit, így hozzájárulva a gazdasági folyamatok zökkenőmentességéhez.