Kínában képezik a szegedi BYD-gyár jövőbeli munkatársait.

"Kilóra megveszitek a munkaerőpiacot" - hangzott el Szmrtyka Viktóriától, a BYD Auto Hungary HR menedzserétől, a szegedi József Attila Tanulmányi és Információs Központban megrendezett csütörtöki HR Fesztiválon.
A Tehetségek és technológia: a BYD Auto Hungary missziója című panelbeszélgetésen Göltl Viktor, a WHC munkaközvetítő cég ügyvezetője arról kérdezte a HR szakembert, hogy kell-e aggódnia más cégek HR-osztályainak a kínai autógyár érkezése miatt. "A piac fölött fogtok fizetni, az összes szakképző centrummal leszerződtök, az egyetem és a város mögöttetek áll. Szeged idei költségvetése 96 milliárd forint, és a BYD behoz egy 4 milliárd eurós beruházást" - sorolta Göltl a helyi HR-vezetők aggodalmát fokozó tényezőket.
"Elkerülhetetlen a verseny. Csak azt remélem, hogy ez egy egészséges verseny lesz, és én biztosan azon fogok dolgozni, hogy a szegedi és környéki lakosság előnyére váljon" - válaszolta Szmrtyka Viktória a felvetésre.
A HR menedzsert arról is faggatták, hogy Szegeden várható-e valamilyen úttörő megoldás, vagy inkább a korábban megszerzett és más helyeken már sikerrel alkalmazott tudásra építenek. "A második lehetőségről tudok információt adni. Olyan technológiát fogunk bevezetni, amely már bizonyítottan jól működik Thaiföldön és Brazíliában is" - nyilatkozta a cég HR szakembere.
A szegedi gyárba sokféle pozícióban fognak keresni embereket. Jelenleg a mérnököket veszik fel, az év vége felé folytatnák a fizikai munkavállalókkal. Elsősorban Szegedről és környékéről fogadnának munkaerőt, de messzebbről, akár a határon kívülről is. Ezeket a folyamatokat segíteni fogják a helyi szakképzési centrummal, valamint a szegedi egyetemmel kötött megállapodások, amelyek letárgyalása az elkövetkezendő két-három hónap feladata lesz.
Szmrtyka megfigyelése szerint az emberek egyre nyitottabbak a cég iránt. „Több ezer önéletrajz érkezett be hozzánk” – osztotta meg. Hozzátette, már több mint 100 új munkatársat vettek fel. „Ezek a kollégák 2-3 hónapot töltenek Kínában, ahol elsajátítják a különleges festési és összeszerelési folyamatokat. Ráadásul már van olyan hegesztő munkatársunk is, aki a robothegesztés fortélyait tanulja” – tette hozzá.
Szerinte, mivel a BYD-nak Magyarországon még nem működik autógyára, valójában egy startupot kellene a semmiből felépíteniük, miközben különböző kultúrsokkokkal is meg kell birkózniuk.
Fontos, hogy elsajátítsuk, hogyan vélekednek a kínai kollégák, és milyen jogi keretek között tevékenykednek.
A magyar munkaügyi szabályokkal összehasonlítva Kínában egy sokkal szigorúbb munkakultúra érvényesül. Például egy felnőtt munkavállalónak évente csupán öt szabadnapja van az ünnepnapokon kívül. "A kínai kollégák rendkívül nyitottak és hálásak, amikor napi szinten megosztjuk velük a tudásunkat, és részletesen elmagyarázzuk a munka törvénykönyvének minden apró részletét."
A kínai kultúrában különösen értékesnek számít az egyéni teljesítmények elismerése, ami pozitívumként emelhető ki. A szegedi gyárban is bevezetésre kerülnek a teljesítményalapú juttatások, aminek következtében a BYD "világosan a közép- és afölötti kategóriát fogja képviselni" a bérezés szempontjából.
A témában a Szegeder is érdeklődött a cég HR-osztályánál korábban, miután tavaly novemberben Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter kijelentése alapján körbejárta az országos sajtót, hogy a szegedi BYD-gyárban 1,8-2 ezer eurós, tehát nagyjából 500 ezer forintos nettó átlagbérekre lehet számítani.
A BYD akkor konkrét adatokat nem közölt, de válaszuk alapján az alapbéreken felül különböző juttatásokat kínálnak majd. "Teljes körű juttatási csomagot kínálunk, amely magában foglalja besorolási alapbéreinket, valamint számos további juttatást, amelyek a dolgozóink jólétét és szakmai fejlődését támogatják. Célunk, hogy valamennyi munkavállalónk számára lehetővé tegyük a szakmai fejlődést és a hosszú távú karrierépítést" - írta a Szegedernek a kínai cég magyar HR vezetősége.
A fizetések nagymértékben tükrözik a munkavállalók szakmai értékét és hozzájárulását. Ezért a bérek nem csupán az adott pozíciótól függnek, hanem figyelembe veszik a szaktudást, a végzettségeket és a teljesítményt is. A BYD bérezési rendszere a multinacionális vállalatok körében elterjedt bérmátrixon nyugszik, és "összhangban áll a piaci trendekkel, valamint a régióra jellemző színvonallal".
Botka László polgármester február elején még az év végén tervezett gyárindulásról beszélt, azonban nemrégiben napvilágra került, hogy a termelés már októberben elindulhat. A legújabb információk szerint Magyarországon négy különböző autómodell fog készülni: a gyártás a Dolphin és az Atto 3 modellekkel kezdődik, ezt követi a frissen bemutatott Atto 2, valamint az áprilisban debütáló, megfizethető kisautó, a Seagull/Dolphin Mini. A tervek szerint ezek az autók Szegeden készülnek, ami lehetővé teszi, hogy elkerüljék az európai vámokat. Továbbá, a következő hónapokban több ezer kínai munkás érkezik majd Szegedre az új üzemcsarnokok felépítése érdekében, számukra pedig átmeneti munkásszállásokat fognak kialakítani.