A világ leggazdagabb embere nem kímélte a híres F-35-ös vadászgépeket, és kemény kritikával illette őket. Vajon valóban ekkora problémával állunk szemben?


Az excentrikus milliárdos, Elon Musk befolyásosságát talán semmi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy minden egyes megnyilvánulása hatalmas médiaérdeklődést generál. Vannak, akik a világ legzseniálisabb techgurujaként tekintenek rá, míg mások csak egy pénzes kisgyereket látnak benne, aki játszik a hatalommal. Nemrégiben egy X-platformon közzétett bejegyzésében a pilóták által irányított vadászbombázók szerepét kérdőjelezte meg, kijelentve, hogy a fegyvernem ideje lejárt. De vajon tényleg vége van-e a pilóták uralmának a harci repülők világában? Vizsgáljuk meg közelebbről ezt a provokatív állítást!

Elon Musk nyíltan kifejezte véleményét a modern vadászrepülőgépekkel kapcsolatban, különösen az amerikai F-35-öst illetően, amelyet nem éppen a legjobbnak tart. Az utóbbi két napban több posztban is "elavult" jelzőt aggatott a dizájnra, és hangsúlyozta, hogy a jövő légi harcának igazi urai a drónok lesznek.

A Lockheed Martin F-35 Lightning II esetében van egy szempont, amely minden kétséget kizáróan megérdemli a kritikát: a harci repülőgép fejlesztése, gyártása és karbantartása az Egyesült Államok fegyveres erőinek legköltségesebb vállalkozása. Ráadásul a gyártási nehézségek miatt a gépek gyakran késlekednek az átadással. A katonai szakértők széles körben egyetértenek abban, hogy a mennyiség a modern haditechnika világában is lényeges tényező, így a lassú gyártási ütem valóban jelentős problémát jelent.

Széles körű egyetértés övezi, hogy a jövőben a Musk által támogatott drónok jelentős szerepet fognak betölteni a légi hadviselés terén. Legyen szó akár felderítésről, akár szárazföldi csapásmérésről – ahol már most is bőségesen jelen vannak –, vagy éppen a légvédelemről, a drónok hatékonysága és sokoldalúsága kiemelkedő fontosságúvá válik.

A techmilliárdos kijelentésével azonban van egy igen komoly probléma: úgy támadja a jelen haditechnikáját, hogy a jövő fegyverei még bőven a tesztelés fázisában vannak, messze nem harckészek.

Bár Musk egy bejegyzésében azt próbálja sugallni, hogy az ötödik generációs vadászgépek legyőzéséhez elegendő "általános iskolás matek" alkalmazása, ez a megállapítás sajnos nem állja meg a helyét.

Egy jól megtervezett lopakodó gép továbbra is lényegesen nehezebb célpont, mint az ideális körülmények között szintén nehezen észlelhető, alacsonyan repülő drónok.

A techguru másik érve az volt, hogy az F-35-ös olyan, mint egy svájci bicska: sokoldalú, de egyik területen sem kiemelkedő. Ebben bizonyos mértékig igaza van, hiszen a Lightning II nem a leggyorsabb, és nem is a legnagyobb hasznos teherrel rendelkező vadászrepülő az amerikai flottában. Ugyanakkor egyértelműen a legfejlettebb fedélzeti elektronikával és lopakodó technológiával bír. Musk érvelésének legnagyobb gyengesége viszont az, hogy a jelenlegi szimulációk alapján az F-35-ös még így is képes legyőzni a világ összes vadászrepülőgépét, és ilyen statisztikával jelenleg egyik pilóta nélküli vadászrepülőgép prototípus sem büszkélkedhet.

Elon Musk kirohanásának különös jelentősége van, mivel a jelenlegi helyzet alapján a januárban hivatalba lépő Trump-adminisztrációban a techmogulnak kell irányítania a feleslegesnek tartott költségek csökkentését. Musk már előre jelezte, hogy elsőként az F-35-ös programot kívánja megcélozni.

A kérdés továbbra is nyitva marad, hogy milyen eredményeket tudnak majd elérni. Az már most nyilvánvaló, hogy Trump elnöksége első hónapjaiban komoly konfliktusba kerül a védelmi minisztériummal, amely híres arról, hogy rendkívül költekező és átláthatatlan. Az viszont egyáltalán nem biztos, hogy Musk rendelkezik olyan erős lobbierővel, mint a fegyveripar gigantikus szereplője, a Lockheed Martin, ami az amerikai fegyverkezés modern történetében mindig is kulcsfontosságú tényezőnek számított.

Egy valamiben azonban kétségtelenül igaza van Musknak: a belátható jövőben egyre több, egyre modernebb katona drón fog a piacra kerülni, amelyek előbb vagy utóbb valószínűleg át fogják venni a szerepet a pilóták irányította gépektől. A katonai vezetők gyakran konzervatívok, jobb szeretik a régebbi, de kipróbált technológiát, de ahogyan a történelem során eddig mindig, úgy most is be fogják adni a derekukat.

A fontosabb kérdés inkább az, hogy mikor, és egyáltalán nem vagyunk meggyőződve róla, hogy erre néhány éven belül sor fog kerülni.

Related posts