Lesz-e hely a belvárosi parkolóban, ha a hétvégéken is fizetni szükséges?
Akár növelheti a belvárosi forgalmat, ha hétvégén is fizetni kell a parkolásért, hiszen így sokan gondolhatják úgy, hogy nagyobb eséllyel találnak parkolóhelyet - mondta Tóth János, a BME tanszékvezetője a Hírklikknek. Azt azonban továbbra is csak találgatjuk, vajon 800 forintnál húzódik-e az autósok lélektani határa, amikor már inkább más eszközzel közlekednek a belvárosban.
Jelentősen átalakul Budapest parkolási rendszere 2026-tól Karácsony Gergely főpolgármester javaslatcsomagja szerint. Az új rendszerben már a zöld rendszámos autóknak is fizetniük kell a parkolásért, a fizetést pedig mindenkinek a BudapestGO alkalmazásban kell intéznie. A parkoló-automaták 2026 közepéig maradhatnak Budapest utcáin, amit Karácsony azzal indokolt, hogy a felhasználók 80 százaléka már most is telefonnal fizet. Érdekesség, hogy a parkoló-automaták eltüntetését, és az online díjfizetést Karácsony politikai ellenfele, Vitézy Dávid is támogatja. Szepesfalvy Anna fideszes képviselő viszont attól tart, a személyi szabadságjogokat korlátozhatja, hogy 2026-tól nem lehet készpénzzel fizetni a parkolásért. Amint arról a Hírklikk is beszámolt, a parkoló-automaták üzemeltetése, javítása, és a parkolóőrök alkalmazása évente hatmilliárd forintba kerül.
A főpolgármester 2026 júliusától új tarifákat vezet be, melyek a parkolási díjak emelkedését jelentik. Azonban, akik BKK bérlettel rendelkeznek és a BudapestGO alkalmazáson keresztül teljesítik a parkolási díjfizetést, kedvezményben részesülnek: számukra a díjemelés ellenére a jelenlegi tarifák érvényesek maradnak. A változások a következőképpen alakulnak: az A zónában az óránkénti díj 600 forintról 800 forintra nő, a B zónában 450 forintról 600 forintra, a C zónában 300 forintról 400 forintra, míg a D zónában 200 forintról 300 forintra emelkedik.
A belvárosi közlekedés dinamikája nem csupán az ingázók viselkedésén múlik. "Fontos megkülönböztetni a parkolást a járműtárolástól. A belső területeken élők többsége nem parkol, hanem tárolja a járművét, ráadásul ezt kedvezményesen teheti. Amennyiben ezeknek a járműveknek egy része áthelyeződik védett parkolóhelyekre vagy parkolóházakba, jelentős közterület szabadul fel, amelyet azok használhatnak, akik ügyintézés, rokonlátogatás vagy baráti találkozó céljából látogatják a belvárost. A parkolási díjak változása befolyásolja az utazási szokásokat. Érdemes forgalmi modellezéssel elemezni a hatásokat, figyelembe véve az autósok árérzékenységét is" - nyilatkozta Tóth János, a BME Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszékének vezetője a Hírklikknek. E nélkül nehéz megérteni, hogy mikor dönt a többség úgy, hogy inkább más közlekedési módot választ Budapest belvárosában az autó helyett.
Nem az a szándék, hogy kihasználjunk valakit.
A tervek szerint a belvárost lefedő A és B zónákban hétvégén is fizetni kell majd a parkolásért. Tóth szerint azonban ez egyrészt csökkenti a beutazó forgalmat, másrészt akár további forgalmat is generálhat a belvárosban, hiszen lehet, hogy eddig néhányan azért nem mentek be Budapest belső területeire autóval, mert nem számítottak arra, hogy parkolóhelyet találnak. A hétvégi parkolási díj bevezetése után azonban nagyobb eséllyel találhatnak helyet az autóiknak. "Ha nincs parkolóhely, akkor mindegy, hogy ingyenes vagy alacsony díjú a parkolás a belvárosban. A parkolási díjaknak nem az a céljuk, hogy újabb adót vessenek ki az autósokra, hanem a forgalomszabályozás. A belvárosi közterületi parkolás rövid idejű helyfoglalást kell jelentsen" - tette hozzá.
Érdekes újdonság, hogy az 1,8 tonnánál nehezebb gépjárművekre és terepjárókra (elektromos autók esetén a határ 2 tonna) dupla parkolási díjat szabhatnak ki. Azonban a betartatás módszerei és a jogi háttér egyelőre még nem teljesen tisztázott. A jelenlegi jogszabályok szerint ugyanis a legmagasabb óránkénti várakozási díj nem haladhatja meg egy liter benzin árának kétszeresét. A főpolgármester hangsúlyozta, hogy Budapesten már most is több autó van, mint parkolóhely, és ezzel indokolta a 2026-ra tervezett változtatásokat is.