Élménymarketing 2025-ben: a márkák új dimenziókat nyitnak meg előttünk, ahol a luxus könyvklubok, a reggeli diszkók és a guruló szépségszalonok varázslatos világában találkozunk. Ezek az élmények nem csupán szórakoztatnak, hanem elmélyítik a kapcsolatot a


Az élményalapú marketing lényege, hogy olyan különleges élményeket teremtsen, amelyek messze túlmutatnak a megszokott, tranzakciós jellegű marketinginterakciókon. Célja, hogy mély érzelmeket és gondolatokat ébresszen, ezzel inspirálva a vásárlókat a döntéshozatalra. Az ilyen megközelítés lehetővé teszi, hogy a márkák valódi kapcsolatot építsenek ki a fogyasztóikkal, és emlékezetes élményeket kínáljanak, amelyek tartós hatással vannak a vásárlói hűségre.

A Garnier megnyitotta saját country klubját, a Clinique pedig egy nyári egyetemet hozott létre, míg a Starbucks egy görkoripályával kiegészített mini vidámparkot állított fel, hogy ünnepelje nyári italait. Ezek csupán ízelítők a számtalan izgalmas PR-eseményből, amelyek interaktív és érzelmi kapcsolódási lehetőségeket kínálnak a közönség számára. Mindegyik kezdeményezés az élménymarketing szellemében született, amely messze túlmutat a hagyományos hirdetéseken, mint a buszmegállókban elhelyezett plakátok vagy az óriásplakátok. Olyan módon játszik a paraszociális kapcsolatokkal, mint egy bábművész, aki ügyesen mozgatja az ujjbábokat, elérve ezzel a fogyasztók szívét és elméjét.

A marketing világában nem újkeletű jelenségről beszélünk, hiszen az élményalapú marketing gyökerei egészen a 19. századra nyúlnak vissza. Az amerikai üzletember, politikus és showman, P.T. Barnum, az elsők között ismerte fel a szenzációkban rejlő potenciált. Különleges bemutatókat és reklámformákat alkalmazott, hogy felkeltse a figyelmet saját múzeuma, valamint zenés és cirkuszi előadásai iránt. Barnum innovatív megközelítései ma is inspirációt jelentenek a marketing szakemberek számára.

A 20. század végén már a digitális technológia és a közösségi média térnyerése forradalmasította a márkák és a fogyasztók közötti kapcsolattartást, új lehetőségeket teremtve az élményalapú marketing számára. A brandek a digitális platformokon virtuális élményekkel egészítették ki offline tevékenységüket, lehetővé téve, hogy szélesebb közönséget érjenek el, és kiterjesszék hatókörüket. Ma már a pop-up üzletektől az interaktív installációkig, a virtuálisvalóság-élményeken és brand-rendezvényeken át az élménymarketing rengeteg módszerrel rendelkezik, amivel stimulálhatja az egyre magasabb ingerküszöbbel rendelkező fogyasztókat.

Az élménymarketing lényege, hogy a potenciális vásárlók érzéseit, érzelmeit és gondolkodását egy magával ragadó márkaélménnyel vonja be. A vállalatok rájöttek, hogy a fogyasztók nem csupán passzív nézők a reklámok és kampányok világában, hanem aktívan formálják a márkák jövőjét. Az emlékezetes pillanatok megteremtése pedig nemcsak élvezetet nyújt, hanem hűséget is épít a vásárlók szívében.

De milyen különleges élményekkel gazdagíthat egy vállalat? Az egyik legizgalmasabb megoldás a pop-up üzletek létrehozása, melyek lenyűgöző látványukkal és korlátozott idejű elérhetőségükkel igazi kihagyhatatlan élményt kínálnak. E téren kiemelkedő példa a dél-koreai Gentle Monster szemüvegmárka, amely mesterien ötvözi a művészetet és a divatot, így a vásárlók számára egy felejthetetlen látogatást biztosít.

Az interaktív környezet megteremtése szintén kedvelt marketingfogás. Kirángat a hétköznapi szürkeségből. Például a Sephora évekig meghatározott időközönként kínált "Beauty TIP (Teach, Inspire, Play)" elnevezésű workshopjain interaktív szépségápolási tanácsadást és személyre szabott konzultációkat, míg a dél-koreai Laneige nyári Neveletlen hercegnő-tematikájú napéjegyenlőségi bulit rendezett.

Talán meglepő, de a stuntok, vagyis a látványos, olykor polgárpukkasztó akciók is az élménymarketing jól bevált eszközei. A mai napig emlegetik a Red Bull által 2012-ben megrendezett eseményt, amikor a nemrégiben elhunyt Felix Baumgertner levetette magát a világűr határáról. Baumgartner világrekordot döntött, a hír az egész világon óriási médiafigyelmet generált, a Red Bull nevét pedig a mai napig mindenki összeköti az extremitással. A márka frappáns és nem túl szájbarágós marketingfogásai közül kiemelhető méga Ládaderbi és a Red Bull Can You Make It?, az Európát átszelő kalandverseny, amelyen tavaly szerkesztőségünk tagjai is részt vettek.

Nemrégiben a Louis Vuitton különleges luxushajója robbant be a közösségi médiába Sanghajban, hiszen a francia divatmárka vízi platformja szinte varázsütésre jelent meg, és azonnal felkeltette az emberek figyelmét.

A hűségprogramok is a varázslatos élménymarketing világában helyezkednek el, és megtalálhatók a legkedveltebb bubble teázóidban és kávézóidban is.

Az igazán sikeres márkák olyan felejthetetlen élményeket teremtenek a (leendő) vásárlók számára, amelyek nemcsak lekötik a figyelmüket, hanem később is hűséget ébresztenek bennük. Például Selena Gomez szépségápolási márkája, a Rare Beauty, egy különleges pop-up bolt, a The Rare Beauty Blush Busz révén indult hódító útjára. Itt a résztvevők nemcsak epres matchát kóstolhattak, hanem egyedi pirosító-igazolványt is kaptak, amely még emlékezetesebbé tette az eseményt. Emellett számos költséghatékony alternatíva is létezik, mint például egy reggeli diszkó rendezése egy kávézóban, ami szintén feldobhatja a márkaélményt.

A másik fontos elv a személyre szabhatóság, vagyis az, hogy az egyéni igényekre szabják a programot a PR-osok. Azonban még ennél is fontosabb az autentikusság és a hitelesség, vagyis a brand arculatába illő esemény. A globalizált, multikulturális világban nevelkedett fiatalabb generációk szemében ráadásul egyre fontosabb a társadalmi felelősségvállalás, például a környezetvédelem, fenntarthatóság vagy más társadalmi problémák melletti felszólalás. Ez a kapitalista "aktivizmus" kicsit emberibb színben tünteti fel a vállalatokat, a termékeket pedig etikusabbnak. Igaz, ez kifejezetten ironikus, hiszen a bolygó rohadását elősegítő fogyasztói kultúra mozgatórugóiként a cégek nem éppen a világ jobbá tételén ügyködnek.

A történetmesélés, az érzelmi rezonancia és az interaktivitás mellett borzasztóan fontos az újdonság ereje, hogy a márkák kitűnhessenek az egyre kompetitívebb piacon. Ugyanakkor a rugalmasság, így a trendekhez való alkalmazkodás is elengedhetetlen.

Az idei nyár a tenisz világában igazi élménymarketing-robbanást hozott. A sportág iránti lelkesedés nemcsak a játékosok teljesítményének, hanem a divatmárkák kreatív kezdeményezéseinek is köszönhető. Például a Lululemon és a Burberry saját teniszklubokat hozott létre, még ha ezek csak átmeneti jelleggel is működnek. A felső tízezer körében a tenisz, mint kedvenc sportág, a Wimbledon körüli izgalmak, a Challenger tornák sikeressége, valamint a tenniscore és a clean girl stílusok népszerűségének következménye. Ezen felül az old money és a visszafogott luxus esztétikáinak felerősödése is hozzájárul a tenisz iránti vonzalom növekedéséhez.

Ahogy az ősz hűvösebb lehelete megérkezik, úgy egyre inkább felerősödik az elmúlt években elindult pilates-őrület. A pandémia alatt világszerte elterjedt a 'that girl' életmód, amely valójában egy renovált, idealizált felfogása az egészségnek és a vékonyságnak. Ebben az életstílusban a reggeli séták mellett elengedhetetlen elem a gyönyörű, ám nem éppen pénztárcabarát edzőruhákban végzett pilates órák.

A pilates a jólét új szimbóluma lett, emiatt pedig még hívogatóbb lehet egy exkluzív PR-esemény formájában. Budapesten egy ötalkalmas pilates-bérlet 29.000 Ft körül mozog, de általánosan elmondható, hogy eléggé mélyen a zsebébe kell nyúlnia annak, aki egy minimalista, bézs, misztikusan megvilágított és illatosított teremben szeretne reformer gépeken formába kerülni.

A közösségi média világának hajnalán az online interakciók különlegességnek számítottak, most azonban fordult a kocka. A jelenlegi magányosságjárvány idején érthető, hogy a személyes kapcsolódás ígéretével próbálják a márkák megnyerni maguknak az embereket. Főleg a karanténban szocializálódott Z generációt, akik különösen késztetést éreznek megosztani az életük apró-cseprő dolgait az interneten, ezzel kitágítva a reklám hatókörét. Az érzelmi faktor kiemelten fontos a marketingben, de egyre nehezebb elérni, hogy a közönség érezzen valamit. Azonban a hús-vér emberekkel, fizikai terekben kapcsolódásra éhes fiatalok jelentősen megkönnyítik a márkák helyzetét.

A gazdagok sportjaként elhíresült tenisz a presztízsnek számító a wellness szimbólumává nőtte ki magát, akárcsak maga a szabadidő. Az inflációt sok esetben nem követik a fizetések, így nem ritka, hogy a kikapcsolódás és hobbik kárára több munkát kell vállalni. És akkor még ott vannak az olyan rejtett munkákról, mint a takarítás, bevásárlás.

Manapság szinte bárhol hozzáférhetünk az áhított dizájner táskák és cipők replikáihoz, mindezt az eredeti ár töredékéért. Bár nem etikus, a fogyasztói társadalmat sosem az erkölcsi normák irányították. Az emlékek azonban nem megvásárolhatóak; míg régen a különböző anyagi javak képviselték a társadalmi státuszt, ma a kikapcsolódás és a lehető legkülönlegesebb, zártkörű élmények keresése áll a középpontban. Ezek az élmények pedig remekül mutatnak az Instagramunkon.

Related posts