Műtárgypiac: vegyes eredmények az őszi nemzetközi aukciók világában
November hagyományosan a legerősebb hónapok közé tartozik a globális műtárgypiacon, a nemzetközi aukciósházak ekkor tartják legfontosabb New York-i impresszionista, modern, háború utáni és kortárs árveréseiket. Ezeken ugyan több kiváló eredmény is született az elmúlt héten, de a negatív piaci trendeket továbbra sem sikerült megállítani - olvashatjuk a műtárgy.com összefoglalójában.
A három legnagyobb aukciósház november 18-21. között összesen hét esti árverést tartott az amerikai nagyvárosban, melyeket még az alacsonyabb árfekvésű tételeknek fenntartott napközbeni aukciók is kiegészítettek. Bár megszületett az idei év legmagasabb, a hátralévő árveréseken már nehezen feljebb tornázható leütési ára és ezen túl is jónéhány művész ért el új életmű-rekordot, az összforgalom jelentősen, 42%-kal elmaradt az egy évvel korábbitól és, ha csak 3%-kal is, az idei májusi, hasonló jelentőségű "nagyhét" forgalmától is. A negatív trend tehát egyelőre tartja magát, de azért némi fény is látszik az alagút végén.
A Sotheby's modern műveknek szentelt november 18-i árverése különleges eseménnyel indult, amelynek középpontjában a szépségiparban szerzett vagyonával híressé vált Sydell Miller lenyűgöző kollekciója állt. Az este összesített bevétele elérte a 309 millió dollárt, ami figyelemre méltó 30%-os növekedést mutat a tavalyi hasonló aukcióhoz képest. A Miller-kollekció önállóan is kiemelkedett, hiszen 216 millió dolláros forgalmat bonyolított le, és mind a 25 tétel gazdára talált, ráadásul a becsértékük felső határát is meghaladó áron. Az említett összeg felét csupán három műalkotás tette ki: Monet híres vízililiom-sorozatának egyik darabja 65,5 millió dollárt, Kandinszkij 1921-es olajképe, a Fehér ovális 21,6 millió dollárt, míg Picasso A szobrász című festménye, amely negyedszázada nem bukkant fel aukción, 24,8 millió dollárt ért el ezen a különleges estén.
Az este második felvonásának 33 tétele igencsak színes és változatos képet festett, ugyanakkor az eredmények is vegyesek voltak. Hét tétel, közöttük egy 12-18 millió dollárra becsült Matisse-mű, nem talált gazdára, míg Picasso és Sam Francis egyik-egyik kiemelkedő alkotását visszavonták. A teljes árbevétel 100 millió dollár alatt zárult. A legkiemelkedőbb árakat Alberto Giacometti bronz mellszobra (13,25 millió dollár), a Tiffany Studioban 1913-ban készült ólomüveg ablak (12,48 millió dollár), valamint a napjainkban újra nagy keresletnek örvendő angol származású mexikói szürrealista művész, Leonora Carrington festett faszobra (11,38 millió dollár) érte el.
A Phillips aukciója, amely november 19-én zajlott, 54,1 millió dolláros forgalmával akár sikernek is mondható, hiszen csupán 23%-os csökkenést mutatott a tavaly novemberi értékhez képest. Ugyanakkor a helyzet árnyaltabb, ha figyelembe vesszük, hogy ez az összeg jelentősen elmaradt a kalapács alá került művek összesített becsértékének 60 millió dolláros alsó határától. A legmagasabb árat, 15,3 millió dollárt, a híres amerikai absztrakt expresszionista, Jackson Pollock cím nélküli festménye érte el, amelynek sorsa izgalmas licitcsatában dőlt el. Nem volt könnyű helyzetben Elizabeth Peyton Kurt Cobaint, a Nirvana ikonikus frontemberét ábrázoló portréjának értékesítése sem, amely végül háromszoros áron, 2,3 millió dollárért cserélt gazdát. Érdekes módon Andy Warhol 4-6 millió dollárra becsült műve, a Pisztoly, valamint Jean-Michel Basquiat 10-15 millióra értékelt önarcképe, és Degas táncosnőket megjelenítő, 2-3 millióra árazott pasztellje sem talált vevőre. Az aukció során a felkínált művek közel egyharmada a becsértékük alatt kelt el, és az elmúlt évek trendjeihez képest a fiatal, feltörekvő művészek alkotásai iránti érdeklődés is csökkent.
A Sotheby's-hez hasonlóan a Christie's is egy jelentős magángyűjteménnyel indította az aukciós szezont; november 19-én a tavaly elhunyt, világszerte elismert román-amerikai belsőépítész, Mica Ertegun hagyatékát bocsátották árverésre. Az esemény eredményei figyelemre méltóak voltak: minden egyes tétel gazdára talált, és a végső leütési árak, a jutalékokkal együtt, 32%-kal meghaladták az összesített becsérték alsó határát. Az aukció összbevétele, amely megközelítette a 184 millió dollárt, több mint felét egy egyedülálló tétel, René Magritte A fény birodalma című sorozatának egyik kiemelkedő darabja hozta, amely 121,1 millió dolláros áron kelt el. Ez a szám nem csupán az idei év legmagasabb árverési eredménye, hanem Magritte eddigi legdrágábban eladott műve, sőt a szürrealizmus művészetének legértékesebb alkotása is egyben. A festmény garantált tétel volt, tehát eladása már az aukció kezdetét megelőzően biztosra volt vehető. A második legmagasabb árat David Hockney 1971-es Csendélet üvegasztalon című festménye érte el, amelyért 19 millió dollárt fizettek. Az aukción szerepelt Moholy-Nagy László 1922-es Konstrukció B VI. című olajképe is, amely csaknem ötven év után bukkant fel újra a piacon, és a becsértékét meghaladó, 1,38 millió dolláros áron talált gazdára.
A Christie's XX. századi aukciója a 19-i estétől kezdve izgalmas fordulatokat hozott, hiszen a tételárak sokkal színesebb képet mutattak. A 75 műtárgyból csupán háromnegyedük talált új tulajdonosra, és a liciteken a becsérték alsó határához közelítő vagy azt alulmúló 40%-os arány is megfigyelhető volt. A rendezvény összesített forgalma 302 millió dollárt ért el. Az este fénypontját Ed Ruscha lenyűgöző, 1964-es alkotása, a Standard Station, Ten-Cent Western Being Torn in Half jelentette, amely nemrégiben a művész szóló kiállításán volt látható a MoMA-ban. A festmény elképesztő 68,2 millió dolláros áron kelt el, ezzel új rekordot állítva fel Ruscha életművében.
René Magritte ezen az aukción is bemutatott egy darabot A fény birodalma sorozatából, mely a papíralapú munkák szegmensében új csúcsot állított fel. Az 1956-os gouache-ért a várt 6-8 millió dolláros becsérték helyett végül 18,8 millió dollárt fizettek. Ugyanebben a kategóriában Roy Lichtenstein is megdöntötte saját rekordját, amikor George Washington portréjáért 7 millió dollárra emelkedett az ajánlat. Az absztrakt expresszionizmus egyik kiemelkedő alakja, Joan Mitchell, két nagyméretű, 1955-ös olajképéért 17 és 9,38 millió dollárt kapott, így a nevével fémjelzett művek is jelentős figyelmet kaptak az aukció során.
Az Új Tárgyilagosság egyik legkiemelkedőbb alakjának, Christian Schad német művész ifjúkori női portréjának aukciós teljesítménye igazi szenzációt okozott: a műalkotás a becsértékének háromszorosáért, valamint a művész eddigi legmagasabb árának több mint duplájáért, közel 3,2 millió dollárért talált új gazdára. Ezen a különleges eseményen emellett egy Alberto Giacometti által készített, korai nagyméretű álló női akt is reflektorfénybe került, amely a becsértéke sávjában, 26,6 millió dolláros áron kelt el.
Ugyanakkor nem érkezett licit többek között Henry Rousseau 10-20 millió dollárra taksált festményére, egy 8-12 millióra becsült Picasso-muskétásra és egy 2-3 millióra tartott Degas táncosnő-bronzra sem.
November 20. és 21. a kortársaké volt: a két ház ekkor többnyire 1980 után született munkákat árverezett. 20-án a Sotheby's kezdett, s aukciója nem tekinthető különösebben sikeresnek. A visszavonások után 40 tétel került kalapács alá, közülük 35 kelt el, együttesen 112 millió dollárért, ami tavalyhoz képest 63%-os visszaesést jelentett. Mégis ez az aukció kapta a legnagyobb visszhangot, ráadásul nem is a legjobb áron elkelt művek miatt; a figyelem abszolút középpontjába Maurizio Cattelan Comedian című installációja került, mely már bemutatásakor, a 2019-es Art Basel Miami Beach-en rendkívül heves vitákat váltott ki. Egy szigetelőszalaggal a falhoz erősített banánról van szó, amit egyesek a XXI. század eddigi legfontosabb műalkotásának tartanak, míg mások szerint a művész egyszerűen a bolondját járatja a gyűjtőkkel. A hivatalosan három eladásra szánt példányban és két művészpéldányban létező alkotásból kettő már a négy évvel ezelőtti vásár nyitó napján elkelt egyenként 120 ezer dollárért és most e példányok egyike vált 1-1,5 millió dolláros becsértékkel elérhetővé. A licitcsata hamar túllépett ezen az összegen és meg sem állt 6,24 millió dollárig. A "banán-vitának" a mostani eladás újabb lendületet ad, de az biztos, hogy az új tulajdonos, Justin Sun kínai kripto-vállalkozó olyasvalamit mondhat magáénak, ami páratlan ismertségnek örvend mindazok körében, akiknek köze van a képzőművészetekhez.
Az árverés során a legmagasabb licit, 13,65 millió dollár, egy Ed Ruscha-festményért került kifizetésre. Mellette Willem de Kooning és Stuart Davis egy-egy alkotása is túllépte a tízmilliós határt. Meglepetésként szolgált, hogy a kortárs művészet neves képviselői, mint Jeff Koons, Gerhard Richter, Cy Twombly vagy Jasper Johns, nem vonzottak licitet, így műveik nem találtak vevőre.
A Christie's XXI. századi aukcióján 42 mű került kalapács alá és valamennyi el is kelt, együttesen 106,5 millió dollárért, miközben 11 új életmű-rekord is született. A kínálatban a szcéna nagy sztárjai, így Basquiat, Jeff Koons, Christopher Wool vagy Andreas Gursky mellett olyan feltörekvő fiatal művészek is helyet kaptak, mint a 26 éves amerikai figuratív festő Sasha Gordon, vagy az absztrakció és a figuráció határmezsgyéjén mozgó, 37 éves, New Yorkban élő német Stefanie Heinze. Egy nagyméretű Basquiat-portréért 22,9 millió dollárt adtak, amivel az amerikai mester is új rekordot ért el, legalábbis a papíralapú munkák kategóriájában. Ugyanebben a műfajban érte el eddigi legmagasabb árát 2,59 millió dollárral Louise Bourgeois is.
Az egyes aukciókat tehát váltakozó siker kísérte, az azonban beigazolódott, hogy a kiváló kvalitású munkák iránt, főként ha azok először vagy hosszú szünet után jelennek meg a piacon, továbbra is nagy a kereslet. Ez minden bizonnyal jótékonyan hat majd a beadói oldalra, azaz a jövőbeli aukciók kínálatára.
Művészet és egyediség: a műtárgy.com világában A műtárgy.com nem csupán egy platform, hanem egy különleges közösség, ahol a művészet és a kreativitás találkozik. Itt a műtárgyak nem csupán tárgyak, hanem történetek, érzelmek és inspirációk hordozói. Fedezd fel a változatos alkotásokat, és merülj el a különböző stílusok és technikák gazdag világában! Legyél te is részese ennek az egyedülálló élménynek!
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ