A GVH reagált a Booking.com körüli vitákra: itt az üzenetük az utazók számára - Pénzcentrum.


A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) fokozott figyelmet szentel az online szálláshelyfoglalási szektor és a diszkont légitársaságok működésére. Az utóbbi napok során a GVH vizsgálatot indított a Booking, az Airbnb és a Ryanair ellen. A nemzeti versenyhatóság mindhárom nagyvállalat esetében arra gyanakszik, hogy tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokat alkalmaznak, amelyek révén különböző módon megtévesztik a magyar vásárlókat.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) kedden megkezdte a Ryanair ellen irányuló versenyfelügyeleti eljárását. A hatóság aggályai szerint az írországi székhelyű diszkont légitársaság az online repülőjegy foglalások során több szempontból is tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokat folytat. A GVH úgy véli, hogy a vállalat valószínűleg megtéveszti a fogyasztókat, és pszichológiai nyomásgyakorlással, valamint úgynevezett "sötét mintázatokkal" ösztönzi őket a drágább szolgáltatási csomagok választására.

Egy nappal később, szerdán a Gazdasági Versenyhivatal bejelentette, hogy versenyfelügyeleti eljárást indított a Booking.com B.V. ellen. A versenyhatóság gyanúja szerint a holland multinacionális cég nem tartotta be a szakmai gondosság követelményeit, amikor tájékoztatást adott egyes szolgáltatásainak árairól, valamint a Genius program keretében elérhető kedvezményekről is félrevezette a fogyasztókat. A Booking.com már korábban is szerepelt a GVH látókörében, hiszen a vállalat különböző jogsértések miatt összesen körülbelül 3 milliárd forintnyi versenyfelügyeleti bírságot volt kénytelen megfizetni a magyar államkasszába.

Csütörtökön a Gazdasági Versenyhivatal bejelentette, hogy az Airbnb valószínűleg nem nyújt megfelelő tájékoztatást a magyar felhasználók számára, ezzel pedig potenciálisan félrevezetheti őket. Ennek következtében a GVH versenyfelügyeleti eljárást indított az online szállásfoglalási platformot üzemeltető, Írországban bejegyzett vállalat ellen. Az elmúlt évek során a nemzeti versenyhatóság fokozott figyelmet szentelt az online szálláshelyközvetítési piacnak, és az Airbnb már korábban is a GVH érdeklődésének középpontjába került.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) három különböző eljárásra vonatkozóan hangsúlyozta, hogy a versenyfelügyeleti eljárás megkezdése nem jelenti azt, hogy az érintett vállalkozás jogsértést követett el. Ezek az eljárások a tények alapos tisztázására és a feltételezett jogsértések bizonyítására szolgálnak. A GVH-nak erre a feladatra három hónap áll rendelkezésére, amely indokolt esetekben kétszer, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.

A Gazdasági Versenyhivatal évek óta kiemelt figyelmet fordít a jelentős számú fogyasztó és vállalkozás érdekeit és piaci helyzetét befolyásoló, nagy technológiai vállalkozások és online platformok piaci magatartásainak vizsgálatára. A GVH az elmúlt években többek között a Google, illetve a PayPal számára is előírt versenykorrekciós kötelezettségeket, a Booking.com mellett pedig az Apple is jelentős versenyfelügyeleti bírságokat fizetett Magyarországon. A magyar versenyhatóság 2023-ban fejezte be a Wish-el szemben indított eljárását, 2023 november végén pedig lezárta a TikTok vizsgálatát, amely során globális hatású eredményeket ért el. 2024-ben fejeződött be a Viberrel szemben folytatott eljárás, 2025. május végén pedig lezárult a Microsofttal szemben folytatott vizsgálat, amely során a GVH elérte, hogy a globális technológiai óriásvállalat 10 milliárdnyi magyar szó felhasználásával fejleszti saját MI alapú rendszereit, és az adatokat más fejlesztők számára is ingyenesen hozzáférhetővé teszi.

Related posts