Árrésstop: felfedjük, hol tapasztalható áremelkedés!

Az árrésstop bevezetése után elindult a spekuláció arról, hogy a vállalatok vajon elkezdik-e alkalmazni a "keresztárazás" stratégiáját, vagyis hogy megpróbálják-e kompenzálni a veszteségeiket azokon a termékeken, amelyekre nem vonatkozik a kormányzati árkorlátozás. Érdekes megfigyelni, hogy az árrésstop alá eső termékek ára milyen irányba mozdul el, hiszen az emelkedés a beszállítók által végrehajtott áremelkedéseket is tükrözi. Elemzésünk során azt vizsgáltuk, hogy az árrésstop első hetét követően, azaz március 24. után, mely termékek ára tapasztalt növekedést. Több figyelemre méltó tételt is felfedeztünk.
Az árfigyelő rendszerünk elemzése alapján március 24. és április 2. között összesen 3 693 terméket azonosítottunk, amelyek mindkét időpontban elérhetők voltak a boltok kínálatában. Ezen termékek közül...
Az árfigyelőben külön jelzik, hogy az egyes termékeknek az adott boltlánc egységeiben mennyi a minimum és a maximum ára. Több esetben csak előbbi módosult, ami vélhetően valamilyen akció kivezetését jelentheti egyes üzletekben, nem pedig rendszerszintű átárazást.
A nem árrésstopos termékek esetében nehéz megállapítani, hogy a beszállítók emelték-e az árakat, vagy a kiskereskedelmi láncok drágítottak. Ezzel szemben azoknál a termékeknél, amelyeket a kormány árkorlátozása érint, biztosak lehetünk abban, hogy a beszállítók kezdeményezték az áremelést. Ugyanakkor ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy a termelők figyelmen kívül hagyták a kormány ajánlását. Lehetséges, hogy léteznek hosszú távú szerződések, amelyekben a felek előre rögzítették az áremeléseket.
Az árrésstopos termékek között a joghurtok tűnnek ki a leginkább, hiszen ezeknél a korábbi időszakban jelentős mértékű árrés volt tapasztalható. Noha az intézkedés bevezetését követő első héten már több esetben is áremelkedést regisztrált az árfigyelő - ezek a drágulások 1 és 21 százalék közötti tartományban mozognak. Az árfigyelő adatbázisában szereplő 328 különböző joghurt közül azonban csupán 9 százalék mutatott áremelkedést, így nem beszélhetünk általános trendről a joghurtok piacán.
A legújabb árnövekedések közül különösen feltűnőek a Danone natúr- és gyümölcsjoghurtjai, amelyek elsősorban az Auchan és a Spar áruházak polcain tapasztalhatóak.
Az árfigyelőn keresztül 99 különböző tejföl árát elemeztük, amelyek között sima és laktózmentes változatok, valamint 12 és 20 százalékos zsírtartalmú termékek is megtalálhatók. Érdekesség, hogy mindössze 6 termék ára emelkedett, míg 49 termék esetében árcsökkenést tapasztaltunk.
Az Auchan áruházban kapható Abaúj tejföl, mely 20%-os zsírtartalommal és 450 grammos csomagolásban érkezik, a legjelentősebb, 54%-os áremelkedést tapasztalta. A Spar kínálatában fellelhető Nádudvari félzsíros, élőflórás tejföl (12%-os zsírtartalom, 330 grammos kiszerelés) 35%-os drágulással zárta az időszakot. A Pennyben kapható Sissy tejföl, szintén 20%-os zsírtartalommal, 450 grammos csomagolásban, 5%-os áremelkedést mutatott. Ezen kívül az Auchan által forgalmazott Zott Primo tejföl, amely 330 grammos kiszerelésben és azonos zsírtartalommal rendelkezik, 7%-os drágulást könyvelhetett el.
A 120 különféle trappista sajt közül, amelyeket alaposan elemeztünk (beleértve a darabolt, szeletelt, tömb, laktózmentes és sima változatokat), 12 termék ára emelkedett, míg 45 tétel esetében árcsökkenést tapasztaltunk.
Az Auchan kínálatában fellelhető Tolle laktózmentes trappista sajtok ára jelentős emelkedést mutatott: a 125 grammos, szeletelt kiszerelés 29%-kal drágult, míg a 700 grammos, felezett változat már 52%-kal magasabb áron érhető el. A Tesco polcain a magyar gyártású darabolt trappista sajt 13%-os áremelkedése figyelhető meg, míg a Pennyben forgalmazott Sissy felezett sajt ára 11%-kal nőtt. A Lidl által kínált Milbona márkájú, 700 grammos trappista sajt ára 7%-kal emelkedett, és az Auchan saját márkás, szeletelt változata is 6%-os dráguláson ment keresztül.
A tejeknél is hasonló arányokat láthatunk: a 150 termékből mindössze 10 ára emelkedett és 72 csökkent.
A Spar Szeretem ESL tej, amelynek zsírtartalma 2,8 százalék, 19 százalékos áremelkedéssel szembesült, ám az Auchanban kapható Abaúj dobozos tej még ennél is drasztikusabb áremelkedést mutatott, hiszen itt a drágulás mértéke elérte a 32 százalékot.
Az Auchan saját márkás 1,5%-os ESL teje 7%-kal drágult, míg a Magic Milk laktózmentes tej árának emelkedése 8%-ot tett ki. A Spar üzleteiben a Mizo laktózmentes tej ára 9%-kal nőtt, ezzel szemben a Tesco által kínált Magic Milk termékek ára csupán 3%-os emelkedést mutatott. A Penny és a Spar boltjaiban elérhető UHT tejek, például a Sissy és a Riska, csak minimális, 1-2%-os áremelkedést tapasztaltak.
Az árrésstoppal érintett húsok közül 53 termék ára csökkent, míg 25 termék esetében emelkedés figyelhető meg a 166 megfigyelt tétel közül.
A csirkecomb esetében az S-Budget termékek 4-5 százalékkal kerültek többe, míg a védőgázas csomagolású friss változat ára 11 százalékkal emelkedett. A csirkemellfilék közül a Master Good márka 10 százalékos drágulást mutatott az Auchanban. A csirkeszárnyaknál mindössze 1 százalékos áremelkedést regisztráltak. Az egész csirkék esetében a tanyasi friss változat ára 9 százalékkal nőtt, míg a Spar és Tesco termékei csak enyhe, 1-3 százalékos drágulást mutattak.
A pulykamellfilék ára mérsékelt ütemben emelkedett: a Gallio termék 6 százalékkal, az Auchan Kedvenc 3 százalékkal drágult, míg más márkák esetében az áremelkedés 1-2 százalék között mozgott.
A darált sertéshúsok árváltozásai között figyelemre méltó, hogy az S-Budget 900 grammos változata 21 százalékkal drágult, míg a Húsfarm termékének ára 14 százalékkal emelkedett. A sertéscombok ára alapvetően stabilnak mondható, csupán 1-2 százalékos növekedést mutatott, kivéve a Kedvenc Hentese kínálatát, amely 9 százalékkal drágább lett. A sertéskarajok esetében az árak vagy nem változtak, vagy csupán 1 százalékkal nőttek.
Bár a piaci hírek szerint néhány beszállító megkísérelte az árak emelését, a rendelkezésre álló adatok alapján ezek a lépések vagy nem terjedtek el széles körben, vagy nem bizonyultak eredményesnek. Felmerül a kérdés: milyen mértékű áremelés lenne az, ami már megérdemelné a kormány figyelmét, hiszen korábban jelezték, hogy szükség esetén beavatkoznak a beszállítók ügyleteibe is.
A nem árrésstopos termékek árazása fontos jelzés lehet arra vonatkozóan, hogy megkezdődött-e a keresztárazás folyamata. Elemeztük néhány olyan nem alapvető terméket, amelyek révén betekintést nyerhetünk ebbe a jelenségbe.
A kávé világában fontos tudni, hogy a kedvezőtlen brazil időjárás következtében globális áremelkedés várható, ami már most is kihatással lehet a hazai árakra. Érdekes módon azonban a vizsgált időszak során a boltok polcain nem a drágulás volt a fő tendencia. A 141 elemzett őrölt kávé közül csupán 18 termék ára emelkedett, míg 24 termék esetében árcsökkentés történt.
Az Auchan boltjaiban az "Auchan Kedvenc" saját márkás, 100%-os arabica őrölt kávé ára drámai módon, több mint kétszeresére emelkedett. Még ennél is szembetűnőbb a helyzet az eszpresszó változat esetében, amelynek ára 130%-kal nőtt. A Spar prémium kínálatában, mint például a Douwe Egberts Omnia és a Lavazza, 25-33%-os áremelkedések tapasztalhatók. Hasonló tendenciát figyelhetünk meg a Tescónál is, ahol a TS Crema őrölt kávé ára 33%-kal emelkedett, míg az Aldinál a Classico márkájú őrölt kávé 30%-kal drágult.
A növényi italok mint termékcsoport azért lehet érdekes, mert ezek a tejek helyettesítő termékei, viszont nem vonatkozik rájuk az árrésstop. 175 termék közül 30 drágult, és csak 7 lett olcsóbb.
Az Auchan áruházban például az Alpro cukormentes zabital és mandulaital ára 20-25%-kal emelkedett, míg a Tesco esetében a zabital és a kókuszital 13%-os drágulásnak volt kitéve. A Joya termékek is áremelkedésen mentek keresztül: a Tesco boltjaiban 6%-kal, míg a The Bridge márka esetében mindössze 2%-os árváltozás figyelhető meg.
Tészták terén összesen 243 különböző terméket elemeztünk, és az eredmények azt mutatják, hogy csupán 18 esetében tapasztaltunk áremelkedést, ám ezek között akadtak figyelemre méltóan magas emelések is. Ezzel szemben 21 termék ára csökkent, és több esetben a leértékelés mértéke is jelentős volt.
Az Auchan sajátmárkás termékei, köztük az Auchan Kedvenc tészták, jelentős, 61%-os áremelkedést tapasztaltak. Ezzel szemben az Ürömi Arnold négytojásos tésztái az Auchan üzleteiben 12 és 28% közötti drágulást mutattak. A Spar sajátmárkás négytojásos tésztái a legnagyobb, 80%-os árnövekedést könyvelhettek el, míg a Barilla tészták ára 43%-kal nőtt. Az Aldi boltjaiban a makaróni 54%-os drágulást mutatott, míg a Penny üzleteiben a San Fabio fusilli durumtészta ára 26%-kal emelkedett.
213 ásványvíz közül 17 termék ára emelkedett, míg ugyanennyi víz ára csökkent.
Az Auchanban tapasztalható volt a legjelentősebb áremelkedés: a sajátmárkás Auchan Kedvenc Primavera ásványvizek ára 28%-kal nőtt, míg a Pannon-Aqua termékek esetében ez a drágulás már 64%-ot is elért. A Spar üzleteiben a Mizse ásványvizek ára 14%-kal emelkedett, míg a NaturAqua termékek esetén ez a növekedés 25%-ot mutat. Az Aldi és a Spar a Szentkirályi márkánál is 20%-os áremelkedést regisztrált. Összességében elmondható, hogy az Auchan volt a legnagyobb érintett a drágulások terén, különösen a Pannon-Aqua esetében, míg a Spar és az Aldi szintén jelentős, de mérsékeltebb áremelkedéseket tapasztaltak, főként a hazai márkák körében.
Az adatok elemzése alapján egyértelmű, hogy a boltokban nem figyelhető meg jelentős keresztárazás, ami azt jelenti, hogy a kereskedelmi láncok nem tervezik, hogy más termékek árából pótolják az árrésstopos termékeken elszenvedett veszteségeiket. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy ez csupán egy átmeneti helyzet, és nem zárja ki annak lehetőségét, hogy a jövőben megkezdődjön valamilyen áremelkedés.