A 3-as metró esetében spórolási okok miatt előfordulhatnak kisebb rángatózások, de ne aggódjunk, hiszen a közlekedés továbbra is biztonságos marad!
A gondok gyökerei a gyenge minőségű összeszerelésben és a rendszerek közötti koordináció hiányosságaiban rejlenek, azonban a BKV álláspontja szerint ezek nem hatnak a működés biztonságára.
2023-ban adták át a hármas metró felújított vonalát, amelyen előfordul, hogy a szerelvény rángatózik, megáll két megálló között, esetleg a megállónál pár méterrel előrébb áll meg vagy túlfut. Ezek mind olyan dolgok, amelyek spórolás miatt vannak - írta a Népszava.
A vasúti vonal infrastruktúrájának rekonstrukciójára tíz évvel ezelőtt 225 milliárd forintot invesztáltak. Azonban az automatikus vonatirányítási rendszer (AVR) cseréje nem volt benne a költségvetésben. Ennek következtében a harmincéves, az 1987-89-es időszakban még modernnek számító francia technológiát próbálják összehangolni az újonnan gyártott orosz kocsikba integrált friss japán fejlesztésekkel.
Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke, aki korábban a BKV Igazgatóságának is tagja volt, a lapnak elmondta, hogy a 3-as metró infrastruktúrájának felújítása előtt számos előkészítő megbeszélés zajlott. Az egyik ülés során felmerült a vonatirányítási rendszer cseréjének szükségessége, amelynek költsége meghaladta a 10 milliárd forintot, de a szükséges források hiányában ez a terv meghiúsult. "Ráadásul a költségcsökkentési intézkedések részeként a felújításra érkezett orosz metrószerelvényekből eltávolították a régi fedélzeti számítógépeket, és ezeket szerelték vissza az újragyártott járművekbe. A probléma az, hogy ezekbe új japán hajtásrendszerek kerültek, amelyek vezérlő szoftvere túlzottan fejlett a régi vonatirányítási rendszerhez képest, így módosításokra volt szükség. Vagyis le kellett egyszerűsíteni a szoftvert, hogy képes legyen kommunikálni a régi orosz kocsikból kiemelt fedélzeti egységekkel. Ennek következtében a rendszerek nem mindig értik meg egymást, ami a működésben akadályokat okoz" - részletezte Bíró Endre.
Egy másik nehézség adódott a rekuperációs rendszer aktiválásával kapcsolatban. Ennek következtében a vonalirányítási rendszer még inkább meggyengült, ezért a szerelvények egy hónappal ezelőttig AVR kontroll mellett kézi vezérléssel működtek. Azóta a japán fél beleegyezett a szoftverek módosításába, így a rendszer sokkal megbízhatóbbá vált, habár a tökéletességet még nem érték el.
Bíró véleménye szerint a járművek "rángatózása" mögött nem csupán a silány minőségű összeszerelés áll, hanem a kocsik saját mozgásuk is jelentős szerepet játszik. Az alkatrészek kicserélése ma már legalább kétszer annyiba kerülne, és kérdéses, hogy valóban megéri-e, hiszen senki sem tudja, mennyi ideig működnek majd az újragyártott orosz szerelvények.
A Népszava kérdéseire a BKV elismerte, hogy vannak ilyen problémák, de ezek az "üzemszerű, a biztonságos működést nem befolyásoló zavartatások". A BKV szerint a japán hajtásrendszer szoftvereit nem kellett lebutítani, mivel "a fedélzeti egységeket úgy újították fel, hogy azok az új hajtásrendszerrel a leghatékonyabban működjenek együtt", de azt elismerték, hogy bizonyos paramétereken kellett módosítani.