Új irányt vesz a budapesti közlekedés!
Péntektől kezdődően a Budai alsó rakpart jelentős részén, a Tímár utca és a Rákóczi híd közötti szakaszon, az eddigi 70 kilométer/óra helyett 50 kilométer/óra sebességhatár lép életbe. Ezt a változást a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) jelentette be csütörtöki közleményében az MTI-nek.
A sebességhatárok egységesítése és csökkentése szorosan összefonódik a Fővárosi Közgyűlés által jóváhagyott közlekedésbiztonsági intézkedésekkel. E kezdeményezések célja, hogy a BKK és a Budapest Közút együttműködésével biztonságosabbá váljon a fővárosi közlekedés, ezáltal csökkentve a súlyos és halálos balesetek számát a közutakon - olvasható a közleményben.
Az új intézkedés értelmében január 10-től, péntektől a 8 kilométeres útszakaszon egységesen 50 kilométer/órás sebességhatár lép életbe, megszüntetve a korábbi 70 és 50 kilométer/órás váltakozást. Kivételt képez a Nagyszombat utcai kijelölt gyalogos-átkelőhely és kerékpárút-átvezetés környezete, ahol továbbra is 40 kilométer/órás sebességhatár marad érvényben. A sebességhatárok felülvizsgálatát az indokolta, hogy az érintett szakaszon 2019 és 2023 között 51 közúti baleset történt, ezek közül egy végzetes, 15 súlyos és 35 könnyű sérüléssel zárult. Ezen kívül, a turisztikai területeken, mint az Angelo Rotta rakpart és az A38 Hajó környéke, megnövekedett gyalogosforgalom figyelhető meg.
A szakértők megfigyelései szerint az útszakaszok kapacitását és a közlekedők menetidejét alapvetően nem a megengedett sebesség határozza meg, hanem sokkal inkább a csomópontok áteresztőképessége és a forgalom nagysága. A Budai alsó rakpart esetében például a 70 km/h sebesség elérése eddig csupán az éjszakai órákban vagy a hajnali időszakban volt lehetséges, mivel nappal gyakran jelentős torlódásokkal kell számolni. Az alacsonyabb sebesség nemcsak a közlekedésbiztonságot növeli, hanem a zajszennyezést is mérsékli – tették hozzá a szakemberek. Végezetül hangsúlyozták, hogy az intézkedés mögött alapos előkészítő munka áll, és célja a legvédtelenebb úthasználók, például a gyalogosok biztonságának növelése, ami akár életeket is menthet.
A tervek kidolgozásához a BKK munkatársai számára a társaság által kifejlesztett innovatív prediktív modell nyújtott segítséget. Ez a modell képes értékelni, hogy mely útszakaszokon játszik kiemelkedő szerepet a megengedett sebesség az ütközések kockázatának növelésében. Az adatalapú, mesterséges intelligencián alapuló megoldás révén a szakemberek öt évnyi adat elemzésével pontosabb képet kaphatnak arról, hol van szükség beavatkozásra a közlekedési biztonság javítása érdekében - áll a közleményben.