Aki egy kínai gyártó beszállítója szeretne lenni, annak igazán meg kell dolgoznia a sikerért.

Az autopro.hu február elején részt vett egy szakmai megbeszélésen, amelyet a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara szervezett. Mivel az esemény jellegéből kifolyólag a résztvevőket név nélkül nem tudjuk idézni, fontos megjegyezni, hogy a megosztott információk nyilvánosak. A rendezvényen a magyar üzleti élet és a járműipar kiemelkedő szereplői osztották meg tapasztalataikat a kínai cégekkel való együttműködéseikről, így a konkrét források ismerete nélkül is értékes és releváns információk kerültek napvilágra.
A megszólalók tapasztalatai szerint a Kínából érkező vállalkozások Európában rendkívül változatos képet mutatnak. Vannak olyanok, akik kizárólag a kínai üzleti kultúrára támaszkodnak, ami néha feszültségeket szülhet. Ugyanakkor a vállalatok túlnyomó többsége már alkalmazkodott a nyugati normákhoz, és üzleti tárgyalásaik során szinte észrevétlenül illeszkednek a nagy nyugati cégekhez.
Egy fontos különbség azonban minden esetben adódik: a nyugati világban csak olyan kínai cégek hajthatnak végre beruházásokat, akiknek erre a kínai állam engedélyt ad. A legtöbb cég valamilyen szálon kötődik is a kínai kormányzathoz, számos tevékenység állami engedélyhez kötött, Kína befolyása nagy ezekben a vállalatokban. Ennek kézzelfogható megnyilvánulásait láthattuk 2024 végén: miután az EU tagállamai szavaztak a Kínából származó elektromos autókra kivetett védővámokról, a kínai cégek elhalasztották vagy elköltöztették a beruházásaikat azokból az államokból, amelyek támogatták a vámokat.