A MÁV különleges intézkedéseket vezetett be a hőségriadó időszakára, hogy megkönnyítse az utasok helyzetét.


A MÁV a HVG kérdésére azt írta: a nyári időszakra fokozott pályafelügyeletet vezettek be. A tartós rendkívüli hőségben a sínek 50-60 fokra melegednek fel, ez a pálya egyes szerkezeti elemeiben a forgalombiztonságot veszélyeztető, maradandó alakváltozásokat okozhat, mert a hőtágulás miatt a vágányokban káros anyagfeszültség keletkezik. Ha bármilyen erre utaló előjelet találnak, akkor a vasúttársaság sebességkorlátozást vezethet be.

Nem csupán a sínek mentén rejlik veszély, hiszen a hőség hatására a felsővezetékek megnyúlhatnak. Ez a jelenség növeli a szakadás, az áramszedők törésének és a sérüléseknek a kockázatát. Éppen ezért a vasúttársaság folyamatosan üzemkészen tartja a pálya- és felsővezeték-karbantartó csapatait, hogy azonnal orvosolják az esetleges problémákat. Továbbá

a korábban Nagykanizsán működő műszaki zavarhelyzeti elhárító egységeket áttelepítették a Balaton-partra, hogy nyári rendkívüli helyzetek idején rövidebb kiszállási idővel avatkozhassanak be.

Jó hírt is közölt a vasút: száz, eddig valamilyen okból tárolóvágányon veszteglő vasúti kocsit reaktiváltak, ezeknek több mint a fele IC-minőségű. Az idei nyáron így összesen ötvennel több InterCity-kocsi közlekedhet.

A MÁV-nak egy, ahogy ők fogalmaznának, "nehezen megszületett döntést" kellett hoznia. A bevezetett vészintézkedés lényege, hogy több távolsági vonalon újabb Flirt- és Kiss-kocsikat irányítottak át, hiszen ezekre a járművekre mostanában nem szállítanak iskolásokat Budapest környékén a napi járatok során. Ezek a kocsik klimatizáltak és alacsony padlós kialakításúak, azonban alapvetően elővárosi használatra lettek optimalizálva, így hosszabb utakon kényelmetlenebbek lehetnek az ülések, és a csomagtartójuk is jelentősen kisebb kapacitású.

A motorkocsik különleges felépítése miatt minden utasra jut egy wc, és ha ez az apró, de lényeges egység meghibásodik, az komoly problémákat okozhat. Amikor a hírekben az szerepel, hogy a wc-vel kapcsolatos hiba miatt kellett extra megállót tartani, felmerül a kérdés, miért nem költöztek át az utasok egy másik vagonba. A válasz pedig az, hogy nem egy klasszikus, 6-7 vagonos IC vonatról van szó, hanem egy ilyen speciális motorkocsiról, ahol a mozgás lehetősége korlátozott.

A vonatok üzemeltetésén kívüli hűtés kérdése is jelentős kihívás, mivel ha a klímaberendezést leállítják, a kocsik gyorsan felforrósodnak. Ez pedig kellemetlen élményt nyújthat a felszálló utasok számára.

Ezt a kérdést a Déli pályaudvaron intézik: az éppen nem üzemelő vonatokat ott folyamatosan, 24 órás felügyelettel hűtik.

Az időjárás nem éppen baráti a vasúti közlekedés számára, és ezt a helyzetet különösen súlyosan érintette, amikor június 24-én, néhány órára, Kelet-Magyarország három legfontosabb vasúti vonala — a debreceni, a miskolci és a békéscsabai — egyszerre szenvedett késésektől. A problémát az okozta, hogy avartüzet kellett oltani a sínek mellett, ami jelentősen megnehezítette a vonatok zökkenőmentes közlekedését.

A pótlóbuszok elosztásával kapcsolatban is felmerültek problémák. A MÁV tájékoztatása szerint jelenleg több mint 250 busz áll rendelkezésre, és ezen kívül körülbelül ötvenet tudnak átcsoportosítani olyan helyközi vonalakról, ahol nyáron és hétvégente alacsonyabb a forgalom. Az új megközelítés szerint a buszokat nem egy központi helyszínre gyűjtik össze, ahol aztán tétlenül várakoznak, hanem öt különböző régióra osztották el őket. Az ország 53 különböző helyszínén állnak készenlétben, hogy azonnal indulhassanak, ezek közül 20 helyszínen pedig napi 24 órás ügyeletben várják, hogy bevetésre készen álljanak.

Related posts