A BKV visszakozott, és mindössze a kocsiszekrények újragyártása mellett döntöttek az oroszok.


Egyébként a járművek teljes körű felújításon estek át, ráadásul ez a nemzetközi trend is.

A 3-as metró járműveinek 2016-2017-es felújítási projektje során a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) 222 kocsi korszerűsítésére kötött megállapodást. A nyertes orosz vállalat alaposan felmérte a szerelvények állapotát, és ígéretet tett arra, hogy a felújítás során új és felújított alkatrészeket integrál a járművekbe. Emellett a kocsiszekrények teljes újragyártását is vállalta, mindezt a megadott költségkeret betartásával – tájékoztatta lapunkat a BKV.

Mindezt annak kapcsán tették közzé, hogy - mint arról elsőként hírt adtunk - a BKV vezérigazgatója, Bolla Tibor a Fővárosi Közgyűlés Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottságának hétfői ülésén elismerte: az orosz cég nem egyszerűen felújította, hanem újragyártotta a 3-as metró szerelvényeit. Az orosz Metrowagonmash (MWM) 69 milliárd forintért - a szerződésben vállalt felújítás helyett valójában évtizedekkel korábbi műszaki színvonalon, szinte teljes egészében - újragyártott metrókocsikba nem szereltek légkondicionálót, ami már a közbeszerzési kiírásban sem szerepelt.

A BKV-vezér sok év után beismerte, nem felújították, hanem újragyártották a 3-as metró kocsijait

A cég vezetése a vezérigazgató szavaira hivatkozva így nyilatkozott: "A felújítás során az orosz fél jelezte, hogy a kaszni állapota olyan súlyos, hogy nem csupán felújítják, hanem teljesen újragyártják azt. Így tehát megállapítható, hogy amikor az orosz szerelvények kasznijai Moszkvából érkeztek, valójában nem ugyanazok tértek vissza; az orosz fél vállalta, hogy nem csupán javítja azokat, hanem egy sokkal robusztusabb, újonnan gyártott kasznival küldi vissza a szerelvényeket." A közlemény hangsúlyozta, hogy a vezérigazgató ezzel nem cáfolta meg korábbi megjegyzéseit. Emellett kiemelték, hogy a nemzetközi gyakorlat szerint egy felújítás során gyakran előfordul, hogy bizonyos alkatrészeket kicserélnek, újonnan gyártott elemeket integrálnak, míg más részeket felújítanak és javítanak, lehetővé téve számukra, hogy a korábbi funkciójukat továbbra is ellássák.

A 3-as metró szerelvényeinek felújítása 2016-2017-ben valósult meg a BKV megbízásából, melynek keretében az orosz partner újra gyártotta a kocsiszekrényeket. A felújításról a kormány 2014-ben határozott, miután áttekintette a hármas metróvonal rehabilitációjával kapcsolatos fővárosi javaslatokat, és állami kezességet vállalt a projekt támogatására. Ezt követően a BKV 2014 novemberében közbeszerzési eljárást hirdetett a vonal járműparkjának korszerűsítése és felújítása céljából, valamint a kapcsolódó szolgáltatások és eszközök beszerzésére. 2015 júliusában jelentették be, hogy a BKV Zrt. Igazgatóságának döntése alapján a Metrowagonmash nyerte el a pályázatot. A közbeszerzési folyamatot a Közbeszerzési Döntőbizottság is ellenőrizte, és megállapította, hogy a BKV jogszerűen járt el a járművek korszerűsítésére vonatkozó közbeszerzés során.

A Demokratikus Koalíció (DK) újra feljelentést indított az ügyben. Gy. Németh Erzsébet, a párt országgyűlési képviselője, rámutatott, hogy a korábbi Fővárosi Közgyűlés hibás döntést hozott, amikor a 69 milliárd forintos keretet nem korszerűbb, légkondicionálóval ellátott metrószerelvények beszerzésére fordította. "A budapesti diákok, munkavállalók és mindenki, aki a főváros tömegközlekedését használja, megérdemli, hogy méltányos és komfortos körülmények között utazhasson, ne pedig 30 fokos hőségben várakozzon a metróban" - hangsúlyozta a politikus.

A BKV vezetője "beismerő vallomása" nyomán a Demokratikus Koalíció feljelentést tervez.

Related posts