Az egész világ gyászol! Elhunyt a színész, aki a francia filmművészet meghatározó alakja volt, és akinek munkásságát sosem feledjük.
Filmkarrierjét a 80-as években Luc Besson irányítása alatt indította el, és azóta számos nemzetközi projektben kamatoztatta tehetségét.
72 éves korában elhunyt Tchéky Karyo, a francia film egyik legsokoldalúbb és legemlékezetesebb alakja. A magyar közönség számára leginkább a Nikita, a 1492 - A Paradicsom meghódítása vagy a Kémek a szomszédban című filmekből, valamint a brit Missing sorozatból lehet ismerős. Pályafutása során számtalan nyelven, országban és műfajban bizonyította tehetségét - legyen szó akcióról, drámáról vagy lírai, emberközeli szerepekről.
Tchéky Karyo 1953-ban született Isztambulban, bolgár szefárd zsidó családban. Gyermekkorában családjával Franciaországba költözött, ahol már fiatalon a színház világa felé fordult. A párizsi nemzeti színiakadémián tanult, és hamarosan a Comédie-Française társulatának tagja lett. Kivételes színpadi jelenlétét, mély hangját és különös tekintetét a filmrendezők is felfedezték: a nyolcvanas években olyan alkotók figyeltek fel rá, mint Luc Besson, aki A nagy kékség és a Nikita című filmekben adott neki meghatározó szerepeket.
Nemzetközi pályafutása az 1990-es évek elején kezdett igazán felfutni. Ridley Scott 1492 - A Paradicsom meghódítása című filmjében Cristóbal Colon egyik társaként tűnt fel, de szerepet vállalt a Bad Boys című amerikai akciófilmben is. Ezen kívül olyan produkciókban is látható volt, amelyek a GoldenEye előtti Bond-filmek stílusát idézték, valamint számos hollywoodi és európai koprodukcióban is részt vett. Karyo különleges helyzetben volt, hiszen sosem korlátozták egyetlen szerepkörre: egyszerre volt kemény akcióhős, csendes bölcs, megtört apa és árnyalt gonosztevő is.
A 2010-es években újra a figyelem középpontjába került, amikor a BBC Missing című sorozatában Julien Baptiste nyomozó szerepét játszotta, amely maradandó élményt nyújtott a nézőknek. A karakter népszerűsége olyan mértékben növekedett, hogy saját sorozatot is kapott (Baptiste), ahol Karyo lenyűgöző hitelességgel kelti életre az öregedő, ámde eltökélt nyomozót, akinek története mindenki szívébe belopja magát.
Színészi karrierje mellett a zene világába is kalandozott, számos albumot készítve, amelyekben a francia sanzon hagyományait és a világzene sokszínűségét fűzte össze. Művészetében állandóan az emberi lélek rejtett zugai foglalkoztatták: a fájdalom árnyai, az erő forrásai, a remény világító fényei és a megbocsátás gyógyító ereje mind-mind fontos témái voltak alkotásainak.
Tchéky Karyo távozásával a francia és az európai film egy különös, megismételhetetlen hangot veszített el. Egy olyan művészt, aki sosem félt a csendtől a kamera előtt, és aki minden szerepével egy kicsit közelebb hozta a nézőkhöz az emberi létezés törékeny szépségét.



