Vasárnap óta a debreceni autósok számára fokozott figyelmet igényel a közlekedés! Egy új helyzet alakult ki, amelyről csak kevesen értesültek. Érdemes naprakésznek lenni!


Hajdu Kristóf kifejtette, hogy a helyzetfelismerési képességek korlátozottsága miatt a járművezetők gyakran csak a legrövidebb távolságot tudják megfelelően felmérni, ahol meg tudnak állni. A lassabban haladó autósok esetében előfordulhat, hogy nem tudják megfelelően beazonosítani a gyorsan közeledő jármű környezetét. Így könnyen arra a téves következtetésre juthatnak, hogy ha ők látják az érkező autót, akkor annak vezetője is észleli őket, tehát szabadon folytathatják az útjukat. Sajnos ez a hibás gondolkodás balesetveszélyes szituációkat eredményezhet. A gépjárművezető-szakoktató konkrét példákat is hozott a témával kapcsolatban.

Érkezik a gyalogos egy lámpával nem biztosított kijelölt gyalogátkelőhelyhez. Szétnéz és látja, hogy közeledik egy autós, de úgy gondolja, hogy ő is ismeri a szabályokat és majd elsőbbséget ad, ezért elindul. A szürkület miatt rosszul mérheti fel a helyzetet az autós, későn veszi észre a gyalogost és már meg is van a baj. A baj megtörténhet az egyébként is veszélyesnek mondható kétlencsés forgalomirányító lámpával biztosított kijelölt gyalogos átkelőhelyeken. Különösen veszélyes gyalogátkelőhelyek: a Csapó utcai, a Külső vásártérről Széchényire jobbra kanyarodásnál lévő, a Kassai úton a várostáblához legközelebbi vagy a Sámsoni úton lévő összes gyalogátkelőhely.

Kerékpárosok számára lakott területen kívül:

A kerékpáros 15-20 km/h sebességgel az út jobb szélén halad. Ennél a sebességnél könnyű azt hinni szürkületben, hogy ha mi mindent látunk, akkor a többiek is. Sajnos ez nincs így. A lakott területen kívüli szakaszon 90 km/h sebességgel érkező jármű sokkal nehezebben látja a környezetét. Egy óvatlan manőver a kerékpárostól és már meg is van a baj. Mit tehet ilyenkor a kerékpáros a baj elkerülése érdekében? Sokkal óvatosabban, sokkal körültekintőbben halad és ami a legfontosabb, láttatja magát, megfelelő kivilágítással elől és hátul, valamint fényvisszaverős láthatósági mellénnyel.

Egy másik gyakran előforduló probléma, amivel rendszeresen szembesülök, a tompított fényszórók helyett a nappali menetfény használata. Tudomásom szerint 2014 óta csak olyan járművek kaphatnak forgalmi engedélyt, amelyek nappali menetfénnyel vannak ellátva. Ennek az a jelentős előnye, hogy erőteljes, messzire ható fénnyel világítanak, így könnyebben észlelhetnek minket az úton. Ugyanakkor számos hátránya is van. Például, a nappali menetfény intenzív világítása miatt sokan tévesen azt hiszik, hogy maximális láthatóságot biztosítanak, pedig ez nem mindig van így. További probléma, hogy a nappali menetfény általában csak az előre irányuló fényt biztosít, míg a hátsó helyzetjelzők gyakran elhanyagoltak. Ez megtévesztheti a sofőröket, akik úgy érzik, hogy jól láthatóak, pedig valójában nem.

Related posts